Stáváme se internetovými podnikateli. Lekce 4 – Provozujeme e-shop

Kopyrajtink pro vás nepředstavuje žádné tajemství, SEO válíte jako když digitálním bičem mrská a jste tedy připraveni přijmout další výzvu. Kdejaký šmudla s nedokončenou základní školou dnes provozuje vlastní elektronický obchod, tak proč ne vy. Aha? Navíc za sebou máte už spoustu pozitivních a výnosných zkušeností v obchodnickém řemesle.

Pamatujete, jak se vám v sedmé třídě základní školy podařil husarský kousek - vyměnit polomrtvého křečka s rodokmenem za funkční počítač ZX Spektrum? Nebo jak jste o rok později namatlali inkoustem postarší českou známku a střelili ji filatelistickému naivkovi z šesté třídy? Nešťastník dodnes žije v bludu, že je hrdým vlastníkem Modrého Mauricia. Ano - to je přesně ten druh dovedností, které v budoucnu určitě uplatníte. Máte náskok před nudnými chudými poctivci a zmíněnou výhodu za pomoci následujícího krátkého návodu využijete do mrtě.

Především je dobré si uvědomit, že kdysi populární heslo, které razil prvorepublikový podnikatelský optimista - "Náš zákazník, náš pán" - je kravina non plus ultra. Vy, a jenom vy, jste svými vlastními pány a zákazník může být rád, že mu ve své blahovolnosti vůbec nabízíte nějaké zboží. Měl by vám ruce líbat a na ramenou vás nosit, zvláště v okamžiku, kdy na svém e-shopu nabízíte skutečné, pravé a nefalšované ručně vyráběné české zboží původem z Číny či Malajsie.

Mimochodem - volbou sortimentu se zbytečně netrapte, nejlepším řešením je totiž prodávat všechno. Kovaný obchodník prodává i zboží, o němž má jenom mlhavou představu, jak doopravdy funguje, či k čemu je vlastně dobré. Tyhle starosti přenechte zákazníkům. Pokud už narazíte na nějakého zvídavého nezbedu, který z vás bude páčit informace navíc, odkažte ho bez dalších řečí sem.

Ušetřený čas věnujte sepisování obchodních podmínek. Jste už slušný kopyrajter, takže vám práce půjde pěkně od ruky. A kdyby se vám náhodou nedařilo, můžete je vždycky někde na webu štípnout a upravit dle svých potřeb a preferencí. Je nutné ovšem dodržet několik základních pravidel. Především - obchodní podmínky nejsou životopis nebo anekdota, ale důležitý dokument s právním dopadem. Musí tedy být hodně dlouhý a nepřehledný. Také nepříliš snadno pochopitelný (nejlépe vůbec), ale - a to hlavně - výhodný pouze pro vás. Proč? Inu, vy přeci nesete veškerá rizika.

Musíte zboží sehnat, nakoupit, vystavit, popiskem opatřit, nějakou tu slevičku nabídnout (Ale pozor - zase to nepřežeňte, cena by neměla být nižší, než náklady na pořízení zboží a přiměřený zisk. Mnohem lepší je samozřejmě prodávat s nepřiměřeným ziskem, ale to nejde pokaždé.), webhosting i pronájem hotového eshopu zaplatit... a vůbec. Zatímco nakupující nepodstupuje rizika žádná, tak proč by, u všech ďasů, měl mít nějaké výhody? Nebo dokonce práva?

Pravda, platný zákon ve snaze chránit (leckdy vykutálené) zákazníky vám hází klacky pod nohy, ale šikovně sepsanými obchodními podmínkami lze existující rizika snadno eliminovat. Jako dobrá volba se ukázalo hned ze startu navázat spolupráci s šikovnou vymáhací agenturou. Pro zlepšení účinku nejlépe s nějakou rusky mluvící. To zabírá vždycky. Ale o tom až dále. Co by měly takové solidní obchodní podmínky obsahovat? Shrňme si základní body:

  1. Zákon dává zákazníkovi možnost vrátit objednané zboží do čtrnácti dní bez udání důvodu. Tuhle pitomost museli vymyslet ožralí zákonodárci a praxe ukazuje, že spousta vychytralých nakupujících si z eshopů dělá levnou půjčovnu. Tomu je třeba učinit přítrž. Jednou z možností je rozbít tlamu všem poslancům, kteří pro tuhle nebetyčnou hloupost zvedli ruku. To ale zavání trestním řízením, do sněmovny vás jen tak mýrnyx týrnyx nepustí a na objíždění celé republiky zase nemáte čas.

    Je tedy čas zákazníka vychovat a hlavně předem varovat. Do podmínek tudíž vrazíte paragraf, který upozorňuje zákazníka, že zboží sice vrátit může, ale pokud to učiní, bude povinen zaplatit poštovné v dvojnásobné výši a dále pokutu za zmařený obchod ve dvojnásobku ceny vráceného zboží. Plus drsné penále, pokud požadované neučiní ve stanoveném termínu (asi tak tři dny postačí). To je odnaučí si z vás dělat šoufky!
  2. Rozmáhá se také taková ošklivá, nepěkná věc. Někteří lumpové si zboží objednají a pak si ho nevyzvednou! Vám vznikají náklady, starosti a vůbec spousta problémů, což je špatné. Podobní fiškusové si prostě nic jiného, než dostat za vyučenou, nezaslouží. Historie ukazuje, že pro výchovu nezdárníků nejlépe funguje metoda cukru a biče.

    Vy jste ale vizionáři a vidíte za roh do budoucnosti, takže cukr prostě vynecháte. Především tedy naúčtujete nezdárným holomkům všechny náklady vám vzniklé (sháněčné, balné, poštovné) a nádavkem pořádně tučnou pokutu. To vše pěkně sepíšete a dáte do ruky vymáhací agentuře PLAPYS, v.o.s (Plať a drž pysk, v.o.s.), jejíž pracovníci si podobné výtečníky rádi vychutnají. Vzniknou vám sice nějaké náklady, ale ty stále převyšují vzniklou ztrátu, takže neproděláte.

    I tuto věc si zapracujte do obchodních podmínek. Malým písmem, nejlépe jako kurzívou vyvedenou poznámku pod čarou o velikosti písma šest pixelů. Pouze pro jistotu - drtivá většina zákazníků se čtením obtěžovat nehodlá, ale v každé společnosti se najde nějaký šťoura s ostřížím zrakem.
  3. Zmiňte také v podmínkách (opět titěrným písmem), že zákazníci, kteří si z vás budou dělat šprťouchlata a komplikovat vám podnikatelský život třeba formou nepřevzetí zásilky, budou ostudně vláčeni veřejným internetovým prostorem. Nešetřete je. Jsou to bezcitní vyžírkové a porušují základní zákon kapitalistické společnosti, který říká, že každý podnikatel má právo na zisk. Zveřejněte naprosto otevřeně (žijeme přeci v informační společnosti) jejich jméno, adresu, e-mail i telefon na všech místech, která vám web nabízí. Třeba zde. Provláčejte je nemilosrdně různými diskusními fóry a buďte hodně rozhořčení a naštvaní. Ukažte prostě všem hajzlíkům, kdo je tady skutečným pánem!
  4. Další z prověřených možností, jak se vyhnout zbytečným ztrátám, je povinná registrace. Nemůžete přeci strpět, aby u vás nakupoval kdejaký hejhula, který se stydí za místo svého bydliště, protože se jmenuje Jeroným Čert a bydlí v Andělské Hoře. Před dokončením objednávky tedy nekompromisně vyžadujte povinnou registraci. Je nutné mít k dispozici všechny potřebné údaje, které se vám pro příští vymáhání pohledávky mohou hodit.

    Jméno, příjmení, trvalé i přechodné bydliště, e-mail, telefon, mobil, výšku, váhu, velikost nohy a číslo u krku (to kvůli možnosti nasazení takzvané tortury za pomoci dnes opomíjené, ale funkční železné panny), typ, model a registrační značku domácího automobilu (může být i služební) a jméno matky za svobodna.

    Výčet není konečný a fantazii se meze nekladou. Pro přidávání povinných položek využijte zkušeností vymáhací firmy, která vám ráda sdělí, co vše k úspěšnému vymožení dluhu potřebuje. Nutnost registrace opět nenápadně zmiňte v obchodních podmínkách. I přesto, že nic podobného k dokončení objednávky a uzavření kšeftu nepotřebujete. Ale - kdo ví?

Závěrem už jenom pár drobností. Všechno zboží máte skladem. I když ho nemáte. Proč by ostatně měl zákazník strkat nos do vnitřního uspořádání a fungování vaší firmy? Lhát se ale nemá, takže budete mluvit pravdu, i když lžete. Řešení je jednoduché - do obchodních podmínek napíšete následující větu: "Ne vždy máme zboží skladem, ačkoli je uvedeno, že je skladem." Vyřešeno.

Obchodní podmínky, a to je důležité, by zásadně neměly být všem na očích. To prosím nikdy! Dle zákona se na eshopu ale vyskytovat musí. Vy jste ale šikulové a tak na svém webu určitě najdete nějaké nenápadné místečko, chlíveček či sklípeček, kam lze umístit světle šedou barvou na světle šedém pozadí vyvedený odkázeček, který k nim povede.

Kdo z nakupujících odkaz nenajde a tím pádem netuší, do čeho leze, je moula, neumětel a babral, který si zaslouží zažít všechno, co mu ve svých podmínkách slibujete.

Souvislosti:

Další díly seriálu (z pera jiných autorů)

PS: Tento text používá nadsázku a ironii a v žádném případě nepopisuje skutečné fungování elektronických obchodů a vztah obchodníka a zákazníka. Pouze karikuje představy, jaké o něm majitelé eshopů často mají, aniž by věděli, jak se má skutečný obchodník ke svým zákazníkům chovat. Pokud vám to je jasné, tak se omlouvám za zbytečné PS, ale jeden nikdy neví, kdy se k jeho textu dostane nedovtipa... Článek je vydán pod Plaváčkovou Volnou Licencí.

Komentáře

Je to smutné, ale je to tak. Můžete proti tomu leccos namítat, můžete být dokonce proti tomu, ale to je tak jediné, co se s tím dá dělat...

Přidáno: 9. 7. 2011 9:46
[2] quinux

Konkurence tvůrců e-shopů, studentíci dělající za pakatel na kradeném SW a opensource systémy zadarmo, stlačily pořizovací náklady tak nízko, že dnes e-shop provozuje kdejaký ňouma a podle toho to bohužel vypadá. Nevím o tom, že by si některý z větších e-shopů něco takového dovolil...

Přidáno: 9. 7. 2011 10:07
[3] Mamejeradi.cz

Jsem zakadatel zniňovaného vlákna na Webtrh a rád bych se k tomu trochu vyjádřil.
V tomto konkrétním případě se jednalo o zákaznici, která si objednala 27druhů zboží, konkrétně konzervy a paštiky pro psy.
Dostupnost zboží píšeme u každé položky pravdivě a denně jo aktualizujeme.
U vybraných konzerv bylo do 2 dnů a do 3 dnů, podle toho o jakého dodavatele byli.
V dodacích podmínkách máme jasně napsané co to znamená. Například pokud je u zboží do tří dnů znamená to, že jej budeme mít v úterý nebo v pátek, tak jak pravidelně jezdí dodavatel a neprodleně pošleme.
Přesně tak se také stalo. paní objednala 13.6. zboží jsme měli 16.6. a 17.6. posílali.
Paní nepřevzala. Na telefonický dotaz proč se tak stalo odpověděla vztekle, že si to koupila jinde a na otázku jestli je to podle ní fér hatit něčí práci a činit mu ztrátu za poštovné položila telefon.
My zboží dodali přesně podle podmínek a ona praští s teůlefonem.
Říkejte si co chcete mě se takové chování nelíbí a tak jsem na Wetrhu založil vlákno jak ji vytrestat.
Nemyslel jsem to tím stylem jak si hned někteří představovali že jí propícháme gumy, psa otrávíme a kdoví co ještě.
Zajímalo mne co lze v rámci zákona podniknout.
Například zda jí poslat oficiální popis a přiložit fakturu na poštovné.
Bohužel na Webtrhu jsou poslední dobou jen senzace chtiví odpovídající a hned je z toho aféra.
Sám sebe řadím mezi poctivé obchodníky a k zákazníkům se chovám slušně, ale pokud se mi někdo vysmívá do očí tak ze sebe nemíním nechat dělat pitomce.
Pokud by paní řekla já pro psa neměla krmení a musela to koupit, tak jí slušně řeknu tak si to příště objednejte tři dny dopředu. Navíc nechápu proč si to i tak nemohla převzít, pes musí jíst pořád a konzervy by snědl.
Osobně si myslím, že nelze zákazníkům jen ustupovat. V opačném případě bude případů s nepřevzatým zbožím jen přibývat.
Naštěstí se i přez to, že jsem na Webtrh za saň požírající zákazníky na počkání zákazníci vracejí a jsou spokojeni.

http://aukro.cz/show_use...&amp

Přidáno: 9. 7. 2011 16:19
[4] Marcel Kupka
Svatá prostoto

Sám sebe řadím mezi poctivé obchodníky a k zákazníkům se chovám slušně, ale pokud se mi někdo vysmívá do očí tak ze sebe nemíním nechat dělat pitomce.
Pokud by paní řekla já pro psa neměla krmení a musela to koupit, tak jí slušně řeknu tak si to příště objednejte tři dny dopředu. Navíc nechápu proč si to i tak nemohla převzít, pes musí jíst pořád a konzervy by snědl.
Osobně si myslím, že nelze zákazníkům jen ustupovat. V opačném případě bude případů s nepřevzatým zbožím jen přibývat

opakuji - svatá prostoto...

Přidáno: 9. 7. 2011 19:14
[5] DanD

Pěkné shrnutí :-). Jako provozovatel e-shopu si musím naprášit popel na hlavu za jeden z výše uvedených "prohřešků" a to je zboží skladem. Skutečný stav na našem webu uvádíme tak, jak opravdu je, ale ve zbozi.cz u mnoha položek, které na skladu standardně nemáme, ale dokážeme je mít cca do 2 pracovních dnů uvádíme, že skladem jsou. Důvod je zcela prostý - zbozi.cz neumožňuje u předmětu zobrazovat něco jako "do 2 dnů v e-shopu", ale pouze "do týdne v e-shopu", což je natolik dlouhá lhůta, že dle mého názoru dokáže dost zákazníků odradit.

Přidáno: 13. 7. 2011 16:26
[6] TomT
Není skladem jako skladem.

Mě udivuje, jak nějaké shopy udávají dostupnost zboží. Teď jsem se jen namátkou podíval na zboží.cz kde jsem si nechal vyhledat oblečení, které jsme nakoupily do našeho eshopu abychom ho měly skladem a nemuseli klamat zákazníky o dostupnosti. Kliknul jsem na jeden shop co uváděl zboží skladem, ale jak se dalo čekat, na stránkách sice zboží skladem uvedeno bylo, ale hned vedle byla záložka expedujeme a tam údaj... cituji „Expedice: Obvykle do 14 dnů“. Fakt mě to pobavilo. A to není jediný shop co to takhle uvádí. Mám z toho dojem, že teď opravdu vznikají různé shopy jak houby po dešti, seženou si xml feedy od různých dodavatelů, nahodí si je a vesele prodávají. Hlavně u všeho údaj SKLADEM aby lidi koupili a pak na to čekali 14 dní a víc. Hlavně že bude kšeft.
Naštěstí pořád existují i světlé výjimky. Ale proti gustu…

Přidáno: 13. 7. 2011 20:54

Taky jsem párkrát nepřevzal objednávku, ale z finančních důvodů. Lidi co to dělají schválně jsou zm**di

Přidáno: 29. 3. 2012 19:24

S označením skladem jsem se také setkal, ale bohužel sem si nevšiml že vedle je napsáno: expedice do 14 dnů. No tak sem si počkal a dočkal ;) ale býti to důležitá zásilka tak sem asi hodně naštvaný.

Přidáno: 27. 1. 2013 22:41

Nový komentář

Kolik stříbrných stříkaček stříkalo přes třistatřicettři stříbrných střech? Vyplňte číslo.

 

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně neprojdou sítem moderátora.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy. Odkazy na weby nabízející půjčky budou nemilosrdně odstraněny. Autor nemá lichváře v lásce.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].


| Nahoru ↑