Nešťastný SeM převrátil zdrojový kód webu naruby a zase zpátky, ale nenašel nic podezřelého. „Že by penalizace?“ zachmuřil se. „Penalizace, penalizace, penalizace...“ drtil to slůvko mezi zuby a v mysli mu vytanula vzpomínka na jeho matku. Když začal brát rozum a setkal se s tímto cizokrajně znějícím termínem, obrátil se s otázkou v očích a s důvěrou na svou mámu. Ta ale bohužel patřila k lidem s jednodušším myšlením a tak SeM až do nástupu internetu a rozmachu sofistikovaných fulltextových vyhledávačů věřil, že termín „penalizace“ reprezentuje zastaralou a již nepoužívanou metodu distribuce školních penálů dětem školou povinným.
Elektronický obchod jejich stálého klienta byl kromě jiného vybaven chytře vymyšleným administračním rozhraním a protože SeM už byl s rozumem v koncích, nechal zdrojovou hatmatilku svému osudu a rozhodl se prověřit vlastní obsah eshopu. Není to tak dávno, co upozorňoval svého šéfa na riziko, že systém pro správu obsahu může být v rukou klienta-koumáka zbraní hromadného ničení, která dokáže při nesprávném použití v mžiku zlikvidovat několikaměsíční práci špičkového SEO konzultanta. „SEO je nikdy nekončící boj a čím hůř tím líp, protože fakturovat se musí,“ prohlásil šéf společnosti poněkud tajuplně a se svou roztomilou prsatou sekretářkou se vypařil do rozkošného zapadlého hotýlku, kde se hodlal věnovat praktickému vyhledávání zajímavých míst na těle své občasné milenky, což je činnost, která s přimhouřením oka do oboru zvaného SEO patří také.
Při procházení všemožných SEO konferencí se dozvěděl, že penalizace hrozí především za skrytý text, což byla praktika z ranku takzvaného černého SEO a vyhledávači nemilosrdně postihovaná. Jenže v celém jeho elektronickém obchodě nic takového nebylo. Nebo ano? Ale ano!
Obrátil svou pozornost k hlavičce elektronického obchodu, která díky kombinaci klientova zvráceného vkusu a rozmařilé kreativity horlivého grafika vypadala značně futuristicky. V levém rohu se skvělo logo a pod ním obrázek uřvaného a vzteklého kojence doplněný rozevlátým dětským fontem o nápis „Elektronický obchod Tintítko.“ Pravou část hlavičky pak zabíralo růžolící a infantilně se tvářící spokojené mimino s jakýmsi bazmekem v ruce a reklamní text vyvedený v tomtéž ohyzdném písmu – „Kupte děcku šidítko!“
Chápal kodéra, že jediná možnost, jak něco tak ohavného vyrobit, znamenalo použit metody, které se odborně říkalo Náhrada textu obrázkem - čili „Replacing Text By An Image“. Šikovná, kodéry oblíbená a hojně používaná metoda začala zavánět v okamžiku, kdy SeM znovu zabrousil do změti značek ve zdrojovém kódu stránky. Levá strana – nadpis zvící velikosti H1 nesl stejný text, jako obrázek umístěný nad ním. „Elektronický obchod Tintítko.“ V pořádku. Nadpis v pravé části H2 měl obsahovat stejný text jako na obrázku – „Kupte děcku šidítko,“ což ale zjevně nečinil. Ha! Celkem sedmdesátsedm rozličných klíčových slov se krčilo za kýčovitým obrázkem a SeMovi poklesla čelist. Majitel elektronického obchodu byl evidentně SEO kutil a v průběhu provozu eshopu se pustil do své vlastní optimalizace.
Pravděpodobný viník byl tedy na světě a zbývalo jediné - ověřit si teorii o penalizaci přímo u pramene, což také SeM zdvořilým dotazem neprodleně učinil. V emailové zprávě, kterou obratem obdržel od nejmenovaného šikuly a zaměstnance českého vyhledávače, se dočetl, že jeho podezření se zakládá na pravdě a elektronický obchod byl díky neodbornému zásahu postižen sice mírnou, ale přesto citelnou penalizací. SeM se usmál pod vousy, jedním pohybem myši smazal v administraci nelogický seznam klíčových slov a měl vyděláno. Cesta elektronického obchodu zpět na výsluní první stránky vyhledávání trvala přibližně dva měsíce a pro vás z celého pravdivého příběhu plyne jedno zásadní poučení:
„Jste-li nuceni díky rozmařilosti zákazníka použít výše zmíněnou metodu zvanou náhrada textu obrázkem, dejte si majzla, ať text na obrázku odpovídá slovo od slova textu pod obrázkem umístěným. Čert totiž nikdy nespí a o konkurenci to platí dvojnásob. Jeden maličký a decentní teplý bonz vás může připravit o několikaměsíční výdělek, především pokud jste majitelem eshopu a vrhnete se bez rozmyslu do své vlastní amatérské optimalizace pro vyhledávače. A v rámci tvorby systému pro správu obsahu nepouštějte zákazníky do citlivých míst, kam i ostřílený SEO borec vstupuje s posvátnou úctou a po špičkách.“