Říkali mu SeM. Rozuzlení

Nešťastný SeM převrátil zdrojový kód webu naruby a zase zpátky, ale nenašel nic podezřelého. „Že by penalizace?“ zachmuřil se. „Penalizace, penalizace, penalizace...“ drtil to slůvko mezi zuby a v mysli mu vytanula vzpomínka na jeho matku. Když začal brát rozum a setkal se s tímto cizokrajně znějícím termínem, obrátil se s otázkou v očích a s důvěrou na svou mámu. Ta ale bohužel patřila k lidem s jednodušším myšlením a tak SeM až do nástupu internetu a rozmachu sofistikovaných fulltextových vyhledávačů věřil, že termín „penalizace“ reprezentuje zastaralou a již nepoužívanou metodu distribuce školních penálů dětem školou povinným.

Elektronický obchod jejich stálého klienta byl kromě jiného vybaven chytře vymyšleným administračním rozhraním a protože SeM už byl s rozumem v koncích, nechal zdrojovou hatmatilku svému osudu a rozhodl se prověřit vlastní obsah eshopu. Není to tak dávno, co upozorňoval svého šéfa na riziko, že systém pro správu obsahu může být v rukou klienta-koumáka zbraní hromadného ničení, která dokáže při nesprávném použití v mžiku zlikvidovat několikaměsíční práci špičkového SEO konzultanta. „SEO je nikdy nekončící boj a čím hůř tím líp, protože fakturovat se musí,“ prohlásil šéf společnosti poněkud tajuplně a se svou roztomilou prsatou sekretářkou se vypařil do rozkošného zapadlého hotýlku, kde se hodlal věnovat praktickému vyhledávání zajímavých míst na těle své občasné milenky, což je činnost, která s přimhouřením oka do oboru zvaného SEO patří také.

Při procházení všemožných SEO konferencí se dozvěděl, že penalizace hrozí především za skrytý text, což byla praktika z ranku takzvaného černého SEO a vyhledávači nemilosrdně postihovaná. Jenže v celém jeho elektronickém obchodě nic takového nebylo. Nebo ano? Ale ano!

Obrátil svou pozornost k hlavičce elektronického obchodu, která díky kombinaci klientova zvráceného vkusu a rozmařilé kreativity horlivého grafika vypadala značně futuristicky. V levém rohu se skvělo logo a pod ním obrázek uřvaného a vzteklého kojence doplněný rozevlátým dětským fontem o nápis „Elektronický obchod Tintítko.“ Pravou část hlavičky pak zabíralo růžolící a infantilně se tvářící spokojené mimino s jakýmsi bazmekem v ruce a reklamní text vyvedený v tomtéž ohyzdném písmu – „Kupte děcku šidítko!“

Chápal kodéra, že jediná možnost, jak něco tak ohavného vyrobit, znamenalo použit metody, které se odborně říkalo Náhrada textu obrázkem - čili „Replacing Text By An Image“. Šikovná, kodéry oblíbená a hojně používaná metoda začala zavánět v okamžiku, kdy SeM znovu zabrousil do změti značek ve zdrojovém kódu stránky. Levá strana – nadpis zvící velikosti H1 nesl stejný text, jako obrázek umístěný nad ním. „Elektronický obchod Tintítko.“ V pořádku. Nadpis v pravé části H2 měl obsahovat stejný text jako na obrázku – „Kupte děcku šidítko,“ což ale zjevně nečinil. Ha! Celkem sedmdesátsedm rozličných klíčových slov se krčilo za kýčovitým obrázkem a SeMovi poklesla čelist. Majitel elektronického obchodu byl evidentně SEO kutil a v průběhu provozu eshopu se pustil do své vlastní optimalizace.

Pravděpodobný viník byl tedy na světě a zbývalo jediné - ověřit si teorii o penalizaci přímo u pramene, což také SeM zdvořilým dotazem neprodleně učinil. V emailové zprávě, kterou obratem obdržel od nejmenovaného šikuly a zaměstnance českého vyhledávače, se dočetl, že jeho podezření se zakládá na pravdě a elektronický obchod byl díky neodbornému zásahu postižen sice mírnou, ale přesto citelnou penalizací. SeM se usmál pod vousy, jedním pohybem myši smazal v administraci nelogický seznam klíčových slov a měl vyděláno. Cesta elektronického obchodu zpět na výsluní první stránky vyhledávání trvala přibližně dva měsíce a pro vás z celého pravdivého příběhu plyne jedno zásadní poučení:

„Jste-li nuceni díky rozmařilosti zákazníka použít výše zmíněnou metodu zvanou náhrada textu obrázkem, dejte si majzla, ať text na obrázku odpovídá slovo od slova textu pod obrázkem umístěným. Čert totiž nikdy nespí a o konkurenci to platí dvojnásob. Jeden maličký a decentní teplý bonz vás může připravit o několikaměsíční výdělek, především pokud jste majitelem eshopu a vrhnete se bez rozmyslu do své vlastní amatérské optimalizace pro vyhledávače. A v rámci tvorby systému pro správu obsahu nepouštějte zákazníky do citlivých míst, kam i ostřílený SEO borec vstupuje s posvátnou úctou a po špičkách.“

1. část - Říkali mu SeM

Komentáře

[1] Martin

Zase nuda. Ach jo :(

Přidáno: 18. 4. 2007 9:16
Perfektní

Perfektní článek, plaváček je dobrý spisovatel. Krásně mě vtáhl do textu.

Přidáno: 18. 4. 2007 9:24
[3] Railbot

Nuda? Já nevím. Knihy nečtu, ale toto bych si knižně koupil a přečetl zcela určitě. Plaváček umí hezky psát, dobře se mi to čte a navíc je to z oboru. Co víc si přát...snad jen další povídky :)

Přidáno: 18. 4. 2007 10:03

Rozhodně to nebyla nuda a zatím vše, co je na Blábolníku jsem přečetl jedním dechem - tedy toto dvěma, protože to je na prokračování :) Díky Plaváčkovi za příjemná a poučná rána.

Ale jelikož se pochvalné komentáře mažou, musím napsat i kritiku. Ale jakou?

Přidáno: 18. 4. 2007 10:19

no první díl vypadal hodně nadějně, čekal jsem nějakou mystifikaci :)

Přidáno: 18. 4. 2007 11:28

Pěkné a poučné:)

Přidáno: 18. 4. 2007 12:13
čte snad Plaváček myšlenky?

Perfektní, vidím že nejen já mám výborné zkušenosti s klienty - rádoby webdesignéry.

Přidáno: 18. 4. 2007 12:56

Není Tvé druhé jméno Ámos?

Přidáno: 18. 4. 2007 13:24

Tak tenhle fór mě dostal. Nejdřív navnadit lidi na hezoučkou SEO fantazii a pak čtenáři vpálit realitu mezi oči. Jsem zklamán ;-(

Přidáno: 18. 4. 2007 15:15
Realita

Pan Málek by raději místo vpálení reality viděl to, kdyby si onen SeoManík vpálil mezi oči kulku majiteli eshopu :). Takový ten americký happy end.

K SEO patří ještě jeden neoficiální teorém. = Potíže se SEO si můžete dovolit jen tehdy, vlastníte-li velký a významný vyhledávač.

Přidáno: 18. 4. 2007 16:57

Predchádzajúce diely ?budúcej knihy? boli veľmo fajn, dnes poučnosť na úkor hladkého čítania. Po stránke čitateľského zážitku naozaj nič-moč.

Přidáno: 18. 4. 2007 18:16
[12] Doc. Tečka
Krása! Nádhera!

Krása! Nádhera! Nic takového jsem ještě nečetl. Plaváček by měl vydat knihu. Je to můj bůh. Miluji ho!!

Přidáno: 18. 4. 2007 19:10
super,

už se těším na další článek...

Přidáno: 18. 4. 2007 19:15
Připojuji se k Vilémovi

Souhlasím s Vilémem Málkem, po pěkném rozjezdu v prvním díle jsem čekal nějaké onačejší rozuzlení, ale moje zklamání se zmenšuje nadějí na nějaký nový příspěvek ze života.

Přidáno: 18. 4. 2007 20:02

[10] V tom příspěvku měl být opačný smajlík - šlo o sarkasmus ;-)

Přidáno: 18. 4. 2007 20:31
[16] ZIMINIX

Krásné čtivo! Kritika - chybí mi adresa eshopu a pravé jméno SeMa :D

Přidáno: 18. 4. 2007 20:52
Podporuji Viléma

Tak tak, čekal jsem skákání kolem ohně, voodoo či cokoli tomu podobného, ale tohle ne...

Přidáno: 18. 4. 2007 21:48

woodoo na tohle asi nefunguje, google upgradoval magické štíty :-)

Přidáno: 19. 4. 2007 13:18

Nový komentář

Kolik stříbrných stříkaček stříkalo přes třistatřicettři stříbrných střech? Vyplňte číslo.

 

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně neprojdou sítem moderátora.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy. Odkazy na weby nabízející půjčky budou nemilosrdně odstraněny. Autor nemá lichváře v lásce.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].


| Nahoru ↑