Zemřelo SEO v roce 1997? Odpovídá Marek Prokop

1. V nepříliš rozsáhlé české internetové komunitě asi není třeba tě nějak zvlášť představovat, přesto bys mohl na sebe něco praktického, zajímavého či pikantního prozradit. Napovím: opravdu umíš tak skvěle tančit u tyče?

To bys měl, Plaváčku, přeci nejlépe posoudit sám. Ostatně jsem si tento druh umění vyzkoušel jen díky tobě a díky tobě jsem byl také jako tanečník u tyče zvěčněn samotným Dalim. Jinak mám zpětnou vazbu vlastně jen od Martina Malého, kterého mé vystoupení poznamenalo natolik, že mi po něm začal tykat, ačkoli před tím dlouho trval na vykání.

Marek Prokop u tyče

2. Po tvém školení linkbuildingu, kterého jsem se také zúčastnil, jsi mne informoval, že od nového roku už nebudeš školit pro společnost H1.cz, ale pojedeš takříkajíc „na vlastní triko“. Můžeš poodhalit roušku tajemství, která se za tvým rozhodnutím skrývá?

On to ve skutečnosti moc velký rozdíl není, protože kromě asi roku a půl, kdy jsem byl v H1.cz naplno zaměstnán, školím na "vlastní triko" tak nějak odjakživa. Svá školení jsem si jako "obchodní produkt" sám vymyslel, a ačkoli je většinu času exklusivně prodával někdo jiný (nejprve Dobrý web, pak H1.cz), sám jsem nesl i podstatnou část rizika - kdyby byla školení neúspěšná, partnerským firmám by se nic moc nestalo, kdežto já bych umřel hlady :-)

To, že už v H1.cz nepracuji, se za žádnou rouškou tajemství neskrývá. Zkrátka jsme se nedohodli na tom, jak by měla další spolupráce vypadat. Ono je to asi docela přirozené. Já jsem svou povahou (a zejména svými nedostatky ;-)) spíše rozjížděč nových projektů a už 20 let jsem zvyklý zodpovídat jen sám za sebe a případně za velmi malý tým. H1.cz je naproti tomu zralá, stabilní a velká firma, která už žádného Prokopa ke svému dalšímu růstu nepotřebuje.

3. Předpokládám, že jsi pročetl prakticky jedinou knihu z české provenience, týkající se problematiky SEO (Velký průvodce SEO od Michala Kubíčka). Jaký máš na informace v ní obsažené názor a kdy konečně dopíšeš odbornou veřejností netrpělivě očekávanou knihu vlastní?

Omlouvám se, ale k Velkému průvodci ti nic neřeknu. Slíbil jsem vydavateli Michalovy knihy odbornou korekturu, kterou jsem z důvodů na mé straně nedokončil. Nebylo by proto fér, abych knihu veřejně hodnotil.

Pokud jde o mou knížku, jestli dovolíš, začnu trochu oklikou.

Za mlada jsem hrával prastarou, čínsko-japonskou hru go a v té se situace v něčem podobala SEO. Existovalo relativně málo profesionálních hráčů a hodně amatérských, kteří těm profesionálním nesahali ani po paty, přestože go pilně studovali třeba i desítky let. A do této situace přišel mistr Toširo Kagejama a napsal knížku Lessons in the Fundamentals of Go (Lekce ze základů go).

Jak název napovídá, ta knížka obsahuje jenom elementární základy, jenže jak se ukázalo, právě základy byly tím, co západním amatérům chybělo. Zatímco japonští a čínští profíci se je učili od dětství, amatéři se naopak učili hru tak nějak od konce a to jim nedovolilo překonat určitou výkonnostní hranici. Když se pak i nejsilnějším amatérům dostala Kagejamova knížka do ruky, jejich hra se jakoby zázrakem zlepšila - jen tím, že se doučili a pochopili absolutní základy.

Kagejama mne svým zenovým přístupem hodně ovlivnil, a přestože jsem jeho knížku četl před více než 25 lety, stále se od té doby ve všem, co dělám, snažím nejprve objevit a pochopit nejelementárnější základy a teprve na nich stavět dál. A moje knížka o SEO by se měla nést v podobném duchu. Měla by zahrnovat základy, se kterými by se měl každý začátečník seznámit ze všeho nejdříve, ale samouci se k nim typicky propracují až po několika letech praxe a někteří bohužel nikdy.

Je to těžký úkol, ale snad se mi ho letos podaří dokončit.

4. Při sledování poněkud uvadající konference SEO nawebu jsem si nemohl nepovšimnout, že jsi byl zařazen do prazvláštní SEO skupiny zvané „prokopovci“. Netušíš, co tím autor zamýšlel, případně v čem se tvůj přístup k problematice zásadně liší od pohledu ostatních odborníků v oboru SEO?

Předpokládám, že tím myslel skupinu krásných, mladých a inteligentních lidí, kteří v družné pospolitosti rozvíjejí své beztak již nezměrně hluboké znalosti SEO, ale pro jistotu si to ještě ověř přímo u něj. Pokud jde o můj přístup k SEO, nezaznamenal jsem, že by se od jiných odborníků nějak lišil. Občas se rozcházíme v detailech, které jsou v praxi nepodstatné, ale v tom zásadním je SEO už léta názorově velmi konzistentní, byť průběžně se vyvíjející obor.

5. Provozuješ i velmi zajímavý web Vyhledavace.info, o kterém se bohužel příliš nemluví ani neví, přestože spoustu cenných informací jsem i pro svou práci načerpal právě tam a z tvých odpovědí nebo článků. Nestálo by za úvahu tento zajímavý projekt více zpropagovat a rozšířit mezi lidi?

Na Vyhledávače.info bych měl především mnohem víc psát, pak by nebyla nutná žádná propagace. A naopak, propagovat web, na který momentálně skoro nepíšu, nemá smysl. Mimochodem, víš, že to je jediný web, kde podle svého interního style guidu píšu slovo vyhledávače s dlouhým á? Všude jinde používám vyhledavač s krátkým :-)

6. Určitě znáš Webtrh.cz, protože ses někde zmínil, že ho považuješ za studnici nápadů a využíváš leckdy prapodivné závěry tamějších uživatelů jako podklady pro svá školení o SEO. Pravidelným evergreenem, který se tam řeší, je fungování a zlepšování fulltextu Seznamu. Dokonce se tam objevuje názor, že Seznam.cz má cosi jako monopol a svého výhradního postavení na trhu tak trochu zneužívá (manipulace s výsledky přirozeného fulltextu a podobně). Co si o fungování fulltextu Seznamu myslíš ty? Na rovinu?

Nápady nejsou ve spojení s Webtrhem to správné slovo. Používám ho, podobně jako jiné diskuse, jako studnici nevědomosti. Když SEO školím, musím znát, co se o něm lidé chtějí dozvědět, co je nejvíc zajímá, co chápou a čemu naopak nerozumějí. Na to jsou diskusní fóra vynikající, i když je to často ubíjející čtení.

Někdy z něho propadám naprosté beznaději. Zrovna nedávno někdo na Webtrhu oponoval názoru, že se má SEO zaměřovat hlavně na lidi, citátem definice SEO z Wikipedie:

„Search engine optimization (SEO) is the process of improving the volume or quality of traffic to a web site from search engines via "natural" or un-paid ("organic" or "algorithmic") search results as opposed to search engine marketing (SEM) which deals with paid inclusion.“

V neumělém překladu tedy:

„Optimalizace pro vyhledavače je proces zlepšování objemu a kvality návštěvnosti webu z vyhledavačů prostřednictvím přirozených resp. neplacených (též organických či algoritmických) výsledků hledání narozdíl od marketingu ve vyhledavačích (SEM), který se zabývá placenými pozicemi.“ 

Až dosud jsem měl za to, že ta definice jasně hovoří o návštěvnosti (traffic) a jistě tím nemyslí návštěvy neživých robotů. Přesto ji onen diskutér považoval za důkaz, že v SEO na lidech nezáleží a ještě to zdůraznil  dovětkem:

Mluví se tam někde o lidech? Nevidím.

Učit něco lidi, kteří nechápou psaný text a ještě se tím veřejně chlubí, je obtížné.

K fulltextu Seznamu mám hluboký obdiv. Prakticky z nuly a za velmi skromných podmínek se vypracoval na jeden z největších a nejlepších vyhledavačů na světě. Kterému dalšímu českému projektu se něco takového povedlo? Úvahy o monopolu moc nechápu. Kdyby tady nebyl Seznam se svými cca. 50 procenty, měl by tu Google 95 procent jako ve většině ostatních evropských zemích.

Jasně, Seznam není a asi nikdy nebude tak dobrý jako Google, má dost podivných chyb, je jankovitý a nestabilní. Ale kdo si pamatuje Google, když byl tak starý, jako je současný fulltextový stroj Seznamu, tak zas tak moc rozdílů v kvalitě výsledků nenajde.

Mimochodem, před lety jsem se dopustil jedné věštby. Zněla nějak takto: "Kdyby chtěl Google zničit Seznam, povolí AdSense pro češtinu a do roka bude seznamácký fulltext tak zaspamovaný, že ho budou muset zavřít." Jsem rád, že se tato předpověď nevyplnila - Seznam ustál nástup AdSense v češtině na jedničku.

7.  Když už zmiňuješ AdSense. MFA (či MFM) weby jsou občas považovány za zlo, které obyčejným uživatelům hází klacky pod nohy při hledání relevantních odpovědí na své otázky. Existuje nějaká snaha vyhledávačů klasické MFA weby znevýhodňovat? A lze vůbec MFA weby dělat úspěšně?

Nemyslím si, že jsou MFA weby zlo. Podle mne jsou nutnou součástí ekosystému a z tohoto pohledu je mám svým způsobem rád. Z mého pohledu mají MFA weby minimálně dva pozitivní přínosy: nutí vyhledavače ke zlepšování svých relevančních algoritmů a usvědčují inzerenty a seriozní vydavatele z neschopnosti tvořit skutečně kvalitní obsah.

Úspěšnost MFA webů z pohledu jejich tvůrce je relativní. Patnáctiletý kluk, kterému stačí si přivydělat na iPhona, samozřejmě může mít úspěšné MFA. Otec rodiny splácející hypotéku se na to asi bude dívat jinak a seriozní firma, která musí dlouhodobě uživit několik desítek lidí, bude tu úspěšnost hodnotit ještě jinak.

Je to totéž, jako když jsme my (ty jistě také, Plaváčku) jako děti  kšeftovali s angličáky :-)

8. Jankovitost a nestabilnost výsledků hledání u Seznamu je také tématem, kterému spousta tvůrců nebo optimalizátorů věnuje spoustu času. Nenapadlo tě někdy, že určitá nevyzpytatelnost fulltextu vlastně může být reálným uživatelům k dobru? A jaký máš názor na bezhlavé sledování pozic, reprezentované heslem "První pozice, dobrá pozice"?

Já zase tolik optimalizaci vyhledavače z pohledu jeho tvůrce nerozumím, takže nevím, zda může být nestabilita výsledků uživatelům nějak užitečná, ale spíš si myslím, že ne. Usuzuji tak z dlouhodobého vývoje Googlu, který směřuje od nestability ke stabilitě. Dnes je historická pozice jedním z nejsilnějších řadicích kritérií Googlu a personalizací se to ještě víc posiluje. Asi inženýři Googlu vědí, proč to dělají.

Ostatně i princip PageRanku byl od začátku částečně trik, který těžil z potřeby uživatelů nacházet spíše známé než neznámé stránky. Vysoký PageRank = navštěvovanější stránka = vyšší pravděpodobnost, že uživatel stránku už zná = vyšší spokojenost s výsledky. Většina lidí asi nerada objevuje zcela neznámé věci.

První pozice je dobrá pozice, o tom není pochyb, ale ještě lepších je 10 prvních pozic a ještě lepších je 100 prvních pozic. A tisíc pátých pozic je nejspíš lepších než 100 prvních. I deset tisíc prvních pozic je ale k ničemu, když vedou na špatně zvolenou stránku, ze které návštěvník zase hned uteče, nebo když je dosáhneš na dotazy, které nikdo nehledá. Zkrátka pozice je jenom jedno z více kritérií určujících úspěch ve vyhledavačích a sama o sobě nic moc neznamená.

9. Jistě ti neuniklo, že existují různé projekty, které „jakoby“ měří SEO. Jedním z nejznámějších je zřejmě SEO servis. Mohl bys v krátkosti objasnit, proč si myslíš, že podobné nástroje jsou z praktického pohledu SEO vesměs k ničemu?

Já bych to nerad zobecňoval, protože na světě existuje i pár dobrých SEO nástrojů, které jsou opravdu užitečné. Také u nás už se jeden rodí - Collabim Jirky Koutného. Pokud ale máš na mysli opravdu jen nástroje typu SEO servisu (abychom nejmenovali nějaký konkrétní ;-), pak ani tak nejde o to, že jsou k ničemu. Horší je, že jsou vysloveně škodlivé. "Měří" parametry, které s nalezitelností stránky ve vyhledavačích prakticky vůbec nesouvisejí a matou plno začátečníků tím, že odvádějí jejich pozornost od důležitého k nepodstatnému.

Já bych ale vlastně tyhle nástroje kritizovat neměl, protože na svých školeních dělám pravý opak - snažím se nasměrovat lidi od nedůležitého k důležitému. Kdybych to bral čistě obchodně, tak mi vlastně SEO servis pomáhá. Jeho uživatelé z něj zhloupnou natolik, že už je může dát dohromady jenom moje školení ;-)

10. Jak bys dnes, kdybys měl tu možnost, přeložil zažitý termín „optimalizace pro vyhledávače?“

Nevím. Nejpřiléhavější by asi byla optimalizace nalezitelnosti na internetu, ale ani to by nebylo přesné, protože by to zahrnovalo i placenou reklamu ve vyhledavačích a ta do SEO určitě nepatří. Docela se mi líbí i termín search engine visibility (viditelnost ve vyhledavačích) od Shari Thurowové, ale ten zase pojmenovává jen výsledek, nikoli proces, činnost a obor.

Podle mne ale na názvu moc nezáleží. Jistě, když se obor jmenuje optimalizace pro vyhledavače nahrává to lidem, kteří nikdy neopomenou zdůraznit ono „pro vyhledavače“, aby mohli záběr oboru zúžit na minimum. Jenže tohle dělají jen lidé, kteří buď SEO nikdy profesionálně nedělali, protože pak by věděli, co vše praxe SEO skutečně zahrnuje, nebo se ten obor teprve učí a zpočátku je na ně moc rozsáhlý. Jeho zužování je pak jen přirozená, možná dokonce podvědomá obranná reakce, ze které časem vyrostou.

Mimochodem, víš, že anglický termín search engine optimization zřejmě nevymyslel žádný odborník na SEO, nýbrž neznámý spammer v roce 1997? A víš, že v témže roce už bylo vlastně SEO mrtvé? ;-)

11. S tím, že je obor zvaný SEO poměrně rozsáhlý, lze souhlasit. Můžeš alespoň stručně shrnout, co všechno do zmíněné činnosti patří? Kupříkladu jsem si všiml, že se hodně přeceňují onpage faktory, za které ovšem část začínajících tvůrců považuje strukturu HTML kódu nebo jeho validitu a trápí se nepodstatnostmi typu kolik nadpisů H1 má být na stránce a podobně.

Nerad teoretizuji a snažím se na SEO dívat pragmaticky. Z tohoto pohledu do něj patří vše, co plní cíle SEO a zároveň to nepatří do jiného oboru. Typickým cílem SEO je zvýšení pravděpodobnosti, že uživatel nalezne informaci, která uspokojí jeho informační poptávku natolik, aby už neměl potřebu hledat dál, a zároveň takovým způsobem, který mně jako optimalizátorovi vyhovuje.

Všimni si, že už v té definice cíle nemám ani návštěvnost webu, která se ještě objevuje ve výše citované (a IMHO už zastaralé) definici Wikipedie. Nemám ji tam hlavně proto, že zejména Google už dnes se svými one boxy a rich snippety často poskytne odpověď, aniž by bylo potřeba někam klikat. Další důvod je, že se SEO čím dál víc používá i pro reputation management a firmě někdy stačí, když uživatel nalezne určitou informaci (třeba pozitivní recenzi) na úplně cizím webu.

Obecně tedy do SEO patří především objevování informační poptávky a následně její řízené uspokojování prostřednictvím hledání. Naopak tam nepatří strukturování HTML kódu (protože to už je předmětem základního webdesignu a přístupnosti), nepatří tam použitelnost, která je samostatnou disciplínou, nepatří tam mod_rewrite, protože ten má znát každý správce serveru, atd.

Samozřejmě existují překryvy, typicky třeba copywriting nebo link building, ale reálná praxe s nimi moc problémů nemívá. Psát text prostě musí buď copywriter, který se naučí něco ze SEO, nebo SEO konzultant, který má talent na psaní a je ochoten se naučit dobře psát. Totéž pracovník public relations versus link builder.

12. Populární Page Rank a S-rank. I to je velmi oblíbené téma a zdroj všemožných dohadů. Nenapadlo tě někdy, že oba nejznámější vyhledávače by prokázaly SEO konzultantům dobrou službu, kdyby své toolbary či lištičky, které zveřejňují ranky jednotlivých stránek, prostě bez náhrady zrušily?

PageRank byl geniální marketingový vynález Googlu, Seznam ho převzal a evidentně mu funguje stejně dobře. Kdyby se ranky zrušily, přestane se o nich mluvit a i ty vyhledavače by pak byly o trochu méně zajímavé. SEO konzultantům je to fuk. Ti profesionální umějí používat ranky zcela v souladu s jejich informační hodnotou ;-)

Mimochodem, když už jsme u toho marketingu, je docela zajímavé, jak často se u nás tohle slovo chápe špatně. Nesprávně bývá ztotožňováno s reklamou a právě u Googlu to vede k chybným úvahám. Mnoho lidí si myslí, že Google uspěl, přestože nemá žádný marketing. Jenže on marketing má a dokonce tak dobrý, že už nezadržitelně směřuje do učebnic.

13. Jaká je tedy skutečná informační hodnota ranků, u nichž se jenom mlhavě tuší, jak se vlastně počítají a u českého S-ranku se to dokonce neví vůbec?

V souladu s jejich původním účelem jsou odkazové ranky rychlými, a adekvátně tomu nepřesnými, indikátory známosti a tudíž i pravděpodobné návštěvnosti stránky. Když vidím stránku s PageRankem 6, během vteřiny vím, že je buď známá a hodně navštěvovaná, nebo jde o nějaký trik. V každém případě asi stojí za další zkoumání. Když vidím stránku s PageRankem 2, opět během vteřiny vím, že je buď příliš mladá, nebo nepříliš úspěšná. I ta může stát za další zkoumání, ale musí pak k tomu být nějaký další důvod, třeba mimořádně zajímavý obsah.

Beru to teď ale jen z pohledu link buildingu a posuzování cizích stránek. U vlastních ranky nesleduji a vlastně ani nevím, jaký PageRank či Srank má teď třeba Sova v síti.

Děkuji za rozhovor, doufám, že se ještě párkrát sejdeme na tvém školení, protože pro mě to byl velmi zajímavý zážitek, který i mně, starému internetového pardálovi, více otevřel obzory.

Prohlášení autora tohoto blogu:

  • tento článek je ryze komerční, protože za každého člověka (nebo tvůrce webu či SEOmana) zlákaného na školení SEO obdrží autor nezanedbatelnou odměnu
  • s angličáky jsem taky šmelil, ale nezbyl mi ani jediný
  • vybrat si z nabídky kurzů můžete na webu Marka Prokopa
  • určitě se vyplatí sledovat i jeho stránku na Facebooku 

Komentáře

optimalizovať pre ľudí?

Vďaka za zaujímavý článok / rozhovor :)

V podstate sú tu skvele zhrnuté všetky mýty o SEO (zamerať sa na ľudí, "neriešiť" iba PageRank a S-rank, ...)

Môj názor na SEO sa tiež menil (a stále mení) a pomaly prichádzam na to, že to čo je najdôležitejšie sa rieši najmenej :)

Michal

Přidáno: 24. 1. 2010 21:20
Díky za rozhovor

Díky za skvělý rozhovor!

Měl bych drobný dotaz na Marka Prokopa, pokud tu tedy bude sledovat komentáře ;) Marku, jak moc si myslíte, že může být SEO ovlivněno pozvolným příchodem sémantických technologií typu Mikroformáty, RDFa, Microdata? Změní ho to nějak, nebo se ho to pravděpodobně příliš nedotkne?

Přidáno: 24. 1. 2010 21:21
Sémantický web, mikroformáty apod.

[2] Honzo, SEO už je ovlivněno sémantickým webem. Indexování Googlu dnes zčásti závisí na RSS, zmiňované rich snippets také částečně čerpají ze sémantiky a ostatně i známé rel="nofollow" je mikroformát.

Na druhou stranu musí vyhledavače přistupovat velmi opatrně k informacím, které jsou skryty jen ve zdrojovém kódu dokumentů a běžný návštěvník je nevidí, protože otvírají cestu pro "levné" triky, které by mohly majitelům webů získat výhodu ve výsledcích hledání a nestály by je nic za ztrátu důvěry návštěvníků. Proto si myslím, že prvky sémantického webu budou ovlivňovat vyhledávání vždy jen v takové míře, jaká zrovna bude jejich podpora v běžných prohlížečích a tudíž i "viditelnost" pro běžné uživatele.

Přidáno: 24. 1. 2010 21:56
Sémantický web

Ad sémantický web: Všelijaké metadatové formáty, RDF, ontologie a další "sématické vychytávky" existují již dlouho.

V uzavřených systémem to může fungovat skvěle. Na internetu je ale problém
1) kdo ty data bude generovat
2) důvěryhodnost dat, jak se zmiňuje Marek.

Přidáno: 24. 1. 2010 23:01
Kagejama

Když jsem před časem přemýšlel, jakou si pořídit literaturu ke Go, skončil jsem právě u Lessons in the Fundamentals of Go od Kagejamy. Tak mě těší, že to nebyla špatná volba. Už mi jen zbývá to nastudovat 8-)

Přidáno: 24. 1. 2010 23:08
Moc pěkné - a ranky

Moc pěkný, rozhovor, moc pěkný.

Btw, osobně už několik let nemám nainstalovaný žádný měřič žádného ranku. Moje část práce na SEO v rámci firmy zahrnuje především vymýšlení nápadů, vychytávky, informační architekturu a copywriting - a na to nepotřebujete žádnou lištu, která vám bude zabírat místo.

Důležité je spíše pochopit, jak ranky fungují - a umět podle toho např. navrhnout web nebo odkazy.

Přidáno: 24. 1. 2010 23:18
Findability

Marku, líbí se mi, jak se v tvém pojetí SEO postupně přerodilo ve findability. :-)

Ono jde nakonec jen o ten užitek z nalezené informace.

Přidáno: 25. 1. 2010 1:22
Hezký rozhovor

Díky :-)

Přidáno: 25. 1. 2010 9:17
základy

Podle mě je tím základem v SEO si odpovědět "jak můžu hledajícímu prospět a co pro to mohu udělat, aby našel co hledá".

Přidáno: 25. 1. 2010 9:20
Pěkný rozhovor

Opravdu zajímavý rozhovor, díky:)

Přidáno: 25. 1. 2010 9:46
základy SEO

Marku, držím palce s tou knížkou o základech SEO - říkal jsem, že něco takového by bylo dobré napsat.

Ten příklad s knížkou o Go je povzbuzující - otázka je, jestli ta léta praxe nejsou k "prozření" potřeba. :)

Přidáno: 25. 1. 2010 11:04
Pagerank

"Když vidím stránku s PageRankem 6, během vteřiny vím, že je buď známá a hodně navštěvovaná, nebo jde o nějaký trik. V každém případě asi stojí za další zkoumání. Když vidím stránku s PageRankem 2, opět během vteřiny vím, že je buď příliš mladá, nebo nepříliš úspěšná."
presne tak to beriem aj ja, tento usek to krasne vystihol, pekny dlhy rozhovor.
Diky

Přidáno: 25. 1. 2010 13:38
seo != cil

SEO by se mělo chápat spíše jako prostředek než cíl. Prostředek který pomůže cíle dosáhnout. Cílem pak už může být cokoliv - více objednávek, větší návštěvnost či cokoliv jiného. SEO pak je jednou z mnoha cest, jak tohoto cíle dosáhnout pomocí vyhledávačů. Kdo chápe SEO jako cíl ("Chci býr první na slovo..."), pravého cíle nedosáhne nejspíše nikdy...

Přidáno: 25. 1. 2010 15:42
SEO školení i v Brně?

Moc děkuji za rozhovor, tak jsem se ve vlaku začetl, až jsem skoro přejel svoji stanici:-) Rád bych se zeptal Marka Prokopa, jestli neplánuje SEO školení také v Brně, Prahu mám poněkud z ruky. Děkuji

Přidáno: 25. 1. 2010 21:25
Školení v Brně

Martine, díky za otázku.

Školení v Brně plánuji, ale podobně, jako Vy máte daleko Prahu, já mám daleko Brno, což znamená, že se mi školení hůř organizuje a zajišťuje. Časem se to ale snad podaří.

Přidáno: 25. 1. 2010 23:21
Školení v Brně

Marku také se přimlouvám za Brno. Prosíííím.

Přidáno: 27. 1. 2010 19:53
Ach jo

Bavili jsem se o definici SEO, která je dle mě správně tak jak jsem ji napsal. Samozřejmě, že traffic znamená lidský traffic, ale jde o to, že lidé se při klikání v SERP rozhodují na základě omezených informací. Vidí jen titulek a popis, viz dále. Debata byla také o tom jakou váhu má kvalitní obsah. Myslel jem to tak, že lidé neklikají dle hodnotného obsahu, ale dle toho co je na jaké pozici. Nevidí "tensuperkvalitní" obsah, který tak propagujete. Web na prvních pozicích nemusí mít kvalitní obsah. Vyhledávač neposuzuje kvalitu článků a odkazy se dají koupit/vyměnit. Takže ano, text na stránce by nejlépe měl být kvalitní, ale traffic se dá získat i jinak než tím, že budu mít kvalitní obsah a ostatní na mě budou odkazovat. Viz třeba většina MFA. Texty o ničem a pár obrázků a jsou na prvních místech? Divné že?

Todle je na delší povídání, ale věřím, že bychom se oba dobrali k celkem podobnému závěru.

Jinak pokud vám lidé na webtrhu připadají hloupí, tak na ten web chodit nemusíte. Nemusel byste se prodírat tou studnicí nevědomosti a psát o tom články.

Vyhledávání na seznamu nestojí za nic a pokud ho tu někdo obhajuje, tak neví o čem mluví. Je to pouze stránka co používají BFU, protože nic jinýho neznají a nebo tam mají email. S googlem se nedá vůbec srovnávat.

Přidáno: 29. 1. 2010 11:56
Díky za zajímavý rozhovor

Měl bych i jeden dotaz. Neměl byste Marku nějaké tipy na dobré knihy v angličtině (přeci jen podstatně větší výběr) týkající se problematiky SEO apod.?

Přidáno: 29. 1. 2010 12:47
[19] m@rcel

re: KORWIN

na prvých pozíciách weby s textami o ničem?

na Google takýto web nemá šancu ...

"Web na prvních pozicích nemusí mít kvalitní obsah. ... Viz třeba většina MFA. Texty o ničem a pár obrázků a jsou na prvních místech? Divné že?
"

Přidáno: 29. 1. 2010 13:12
Kniha

Ta kniha by byla super. Přeji proto hodně sil, času i inspirace při jejím psaní.

Přidáno: 29. 1. 2010 13:15
RE: Ach jo

[17] Korwine, díky za obsáhlou reakci. Myslím, že neshodu mezi námi způsobuje jen pár nedorozumění.

1) Nevím, jak vznikl mýtus, že doporučuji vždy a za všech okolností superkvalitní obsah jako univerzální lék na všechno. Doporučuji ho jen v těch případech, kdy je nejsnazší cestou k získání konkurenční výhody. To je sice dost často, ale rozhodně to není vždy a už vůbec nedoporučuji *jenom* kvalitní obsah. Ostatně, sám jsem slovo "obsah" použil v rozhovoru jen dvakrát, kdežto Vy ve svém komentáři hned pětkrát :-)

2) Zrovna na příkladu MFA lze krásně ukázat, že jsou lidé v SEO opravdu důležitější než stroje. Podstata úspěchu téměř všech MFA je totiž v tom, že se jejich autorovi podařilo objevit hodně hledané dotazy (hledají je lidé, ne stroje), které ještě nejsou ve vyhledavači pokryty dostatečným počtem silných stránek (stránky také tvoří lidé, nikoli stroje) a které přivádějí specifickou podmnožinu návštěvníků ochotných ve zvýšené míře klikat na reklamu (opět lidé). Zbytek výroby MFA už je jen mechanický proces, který zvládne i cvičená opice. Pokud ho ale aplikuje na nesprávně vybrané fráze resp. téma, úspěšné MFA nevznikne.

Žádní lidé mi nepřipadají hloupí, tedy ani ti na Webtrhu. Jde jen o to, že každý člověk uvažuje jinak, a pro mne je důležité poznat a pochopit jak. Proto na Webtrh chodím a proto o tom čas od času něco napíšu, neboť mi reakce ostatních (včetně této Vaší) pomáhají uspořádat vlastní myšlenky.

K tomu hodnocení Seznamu -- víte, taky jsem měl jednu dobu pocit, že Seznam moc dobře nehledá, jenže já na pocity moc nedám, takže jsem se pokoušel dobrat nějakých hmatatelnějších důkazů. A žádných jsem se nikdy nedobral. Jestli máte nějaký větší web s velkou a přiměřeně diversifikovanou návštěvností jak z Googlu, tak ze Seznamu, můžete si to pomocí analýzy té návštěvnosti zkusit sám. Pokud dospějete k jiným závěrům, klidně mne kontaktujte a můžeme si o tom popovídat podrobněji.

Přidáno: 29. 1. 2010 13:17

Ten text jen nebude kvalitní, ale jinak samozřejmě bude relevantní a bude obsahovat patříčná KW. Je jasný, že tam asi nebude loreum ipsum...

Například nějaký MFA.

http://babicovydobroty.kx.cz/

Hlavní strana minimum textu a pak rubriky s vloženým videem. A svete div se je to na 6tém místě na googlu a seznamu.

Přidáno: 29. 1. 2010 13:21

Tak pak nechápu proč webtrh uvádíte jako studnici nevědomostí a mě jako úplnýho ******.

Bavili jsme se spíše o definici SEO a ne o podsatě SEO. Je jasné, že cílem je dosáhnotu efektu na ovlivnění lidí a ne strojů. Ale to se zas bez ovlivnění strojů (vyhledávačů) neobejde.

Lidé vytvářejí statistiky a dle nich vybíráme KW. Ale ty statistiky získáme z vyhledávačů (strojů). Je jasné, že jedno bez druhého je nám na nic. Já jsem spíš oponoval tím, že někdo tvrdil, že obsah je hlavní. Tak já tvrdím, že kvalitní obsah nemusí vést k úspěchu. A i když uděláme kvalitní web "pro lidi", tak nemusí být úspěšný.

Seznam moc dobře nehledá, protože ho nepoužívám a vždy když jsem někde jinde a mají tam nastavený seznam, tak je porod v něm něco najít. Musím skoro vždy přepnout na google. Takže je to jen osobní pocit, ale myslím, že ten pocit má více lidí.

Přidáno: 29. 1. 2010 13:43
[24] ducky
Paradox

Nejsem žádný zkušený borec, spíše pozoruji a učím se, ale některé věci nechápu.
Tak třeba Korwin píše: "Vyhledávání na seznamu nestojí za nic a pokud ho tu někdo obhajuje, tak neví o čem mluví. Je to pouze stránka co používají BFU, protože nic jinýho neznají a nebo tam mají email. S googlem se nedá vůbec srovnávat."

Chtěl bych vypíchnout to s Googlem se to nedá vůbec srovnávat.

Trošku níže si přečteme: "Ten text jen nebude kvalitní, ale jinak samozřejmě bude relevantní a bude obsahovat patříčná KW. Je jasný, že tam asi nebude loreum ipsum...
Například nějaký MFA.
http://babicovydobroty.kx.cz/
Hlavní strana minimum textu a pak rubriky s vloženým videem. A svete div se je to na 6tém místě na googlu a seznamu. "

Já vyhledávám převážně na Googlu, přesto že jsem BFU( Běžný Franta Uživatel ), ale všiml jsem si, že i Google často do popředí pustí dost podivné stránky. Dokonce jsem viděl na první straně na Googlu Title: Nová stránka 1 a pod ní text: Na této stránce jsou použity rámce, prohlížeč je však nepodporuje (máme rok 2010-FrontPage.Editor.Document!!!). Stránky byly nedodělané(alespoň tak na mě působily), úvodní strana bez textu.

Co tím chci říci? Google je považován za boha a kdo vyhledává na Seznamu je BFU. Ale zkusme být rádi, že Seznam vůbec máme. Monopol totiž nikdy není dobrý a spoléhat se jen na jeden silný vyhledávač, který diktuje co je dobré a co špatné se mi nelíbí. Navíc najděte si třeba Plaváčka na slovo webdesign, na Googlu 3, Seznam 11. Myslím co se týče relevance se Seznam dost často shodne s Googlem (ty vole teď jsem tomu dal).

Ale jak už jsem psal, jsem BFU a lama a kdoví co ještě a proto chci na školení Marka (do Brna).

Přidáno: 29. 1. 2010 19:40
Mohu vysvětlit

[24] Propad na Seznamu na klíčové slovo "webdesign" mohu vysvětlit. Je to moje vina. Visel jsem na první pozici v SERP skoro dva roky a někoho to prostě naštvalo. Čistě konspirativně si myslím, že nový fulltext Seznamu spuštěný na podzim je nepříliš férovým bojem proti mému skvělému SEO :)

Přidáno: 29. 1. 2010 19:53
Evoluce frčí

"tento článek je ryze komerční, ...... obdrží autor nezanedbatelnou odměnu"
Takže jako článek není placený hned, ale v budoucnu? Sakra, technologicky jste mě předstihli! :-D

Přidáno: 30. 1. 2010 1:28
Kniha o SEO od Marka Prokopa

Ahoj.
Chtěl bych se jen zeptat na tu slibovanou knihu. Pokud budu předpokládat, že tento rok bude dokončna - kde jí zakoupím? Dáš o tom vědět na Sově? Většinu knih nekupuji, protože neustále opakuje takové ty otřepané návody, které každý zná. U této knihy si ovšem myslím, že za přečtení určitě stát bude. Už teď se na ní dost těším. Až budu sedět na gauči a číst si :).

PS: S tím Pagerankem máš naprostou pravdu. Ukazuje to takovou úroveň zajímavosti stránky. Když má šestku, dávám stránce větší šanci a šmejdím. Zkrátka zjišťuji čím to si tak vysoký rank stránka zasloužila.

Přidáno: 30. 1. 2010 12:03
Pochvala

Moc pěkný rozhovor, děkuji za něj.

Přidáno: 1. 2. 2010 9:56
novy seznam

Sice to tu nepadlo, ale v komentaroch sa o tom pise, ja si myslim, ze posun seznamu bol urcite velky a vela mfa webov vypladlo, mozno ze to bolo sposobene aj rucnou korekciou, tazko povedat, ja vsak seznamu drzim palce.

Přidáno: 7. 2. 2010 23:50
Pěkný rozhovor

Také děkuji za pěkný rozhovor a těším se na Markovu knihu.

Přidáno: 12. 2. 2010 11:57

Vaše patička byla označena za inspirující http://www.themeflash.co...iration/

Přidáno: 12. 2. 2010 23:37
Pekný rozhovor

...

Přidáno: 16. 5. 2010 22:03
Díky za ten rozhovor

Oběma pánům velice děkuji za rozhovor, který mi doplnil několik z mnoha póru v chatrné struktuře mojí SEO erudice. Je radost, když se člověka, který má co říct, zeptá člověk, který se umí správně dotazovat. Doufám, že vydání Vaší knihy (pane Marku Prokope) budete avizovat na Sově nebo Vašem FB kanále. Rád bych šel nahoru v Go.

Přidáno: 27. 5. 2010 20:10
Poucny rozhovor

Zial v SEO nemam zatial skusenosti, ale na tu knihu sa tesim. Dufam ze sa bude dat zohnat na SK.

Přidáno: 31. 7. 2010 15:37
Článek

Zajímavé čtení, sice jsem si ho musel dát na dva díly, páč mi to přišlo dlouhé ale fajn.

Přidáno: 15. 8. 2010 12:04
Kniha

Tak co, je rok 2011, už je ta kniha na světě?

Přidáno: 20. 1. 2011 0:20
Už je 2012

...a kniha stále v nedohlednu :-)

Přidáno: 18. 2. 2012 12:21

Super. I po letech má co rozhovor říct :-)

Přidáno: 17. 8. 2014 11:38

Ta kniha by byla super.

Přidáno: 18. 5. 2015 16:25

Nový komentář

Kolik stříbrných stříkaček stříkalo přes třistatřicettři stříbrných střech? Vyplňte číslo.

 

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně neprojdou sítem moderátora.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy. Odkazy na weby nabízející půjčky budou nemilosrdně odstraněny. Autor nemá lichváře v lásce.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].


Literární tvorba

E-book zdarma věnující se podivuhodnému rozmachu ezoterických pavěd, což je věc v přetechnizovaném jednadvacátém století dost nečekaná. Vyberte si ze tří formátů útlé knížečky s názvem:

Skeptikův průvodce ezoterikou


| Nahoru ↑