Předvánoční rozjímání aneb myšlenkový mišmaš.

Byl jsem nazván homokládou. Budiž. To samo o sobě nic neznamená, především proto, že v životě už jsem byl titulován spoustou urážlivějších přezdívek. Jednou mi dokonce říkali Milouši. Mí slovutní kolegové z řad významných blogerů o tom určitě vědí své a moderování komentářů pod jejich příspěvky dává tušit, že jsou nejspíš znalejší a ostražitější než já. Ve vlastní titulaci se ale problém neskrýval. Vůbec ne.

Skutečná potíž tkvěla v tom, že jsem absolutně netušil, co vlastně zmíněný a zřejmě urážlivý termín znamená. Uznávám. Ve čtyřiačtyřiceti letech jsem spíš na odstřel a určitě existuje spousta mladíků, kteří se domnívají, že jsem totální webdesignerská vykopávka a absolutní anachronismus. Jedničkovej a na dvojku nedohlídnu. Vše možná jenom proto, že se snažím poctivě ctít pravidla řemesla, které jsem si v digitálním webdesignerském dávnověku vybral. I s vědomím, že jsou nejasná a nepřehledná. Jako vše v lidských dějinách. Podruhé budiž. Možná mají pravdu a generační válka pokračuje. Ale homokláda?

Zeptal jsem se. Česká Wikipedia jako vždy zareagovala hbitě a poskytla odpověď na počkání, což před jedenácti internetovými lety vypadalo jako sci-fi. Bohužel za mými shrbenými zády v tom okamžiku seděla moje milá novomanželka, která čas od času ostřížím zrakem dohlíží na to, abych jí nebyl virtuálně nevěrný. Poskytnutá odpověď ji vyděsila natolik, že jsem měl dva dny tichou domácnost.

Pochopte. Každá i sebežárlivější žena se skřípajícími zuby a sevřeným pozadím překousne, když chlap ustřelí a v rámci „svých mužských fernetových dnů“ přeblafne jinou krasavici. Se čtyřkami nebo velkým zadkem. Nebo s milovnicí orálního sexu. Či análnicí. Prostě s tím, co doma nemá. Neodpustí, ale pochopí. Jenže vědomí, že šestnáctým rokem žije s tajnou chlapskou homokládou, se dotkne bez výjimky každého něžného stvoření. Představa dvou chlapů, jak si vzájemně vrážejí kus zduřeného a krví nalitého masa do řiti, nepotěší žádnou ženu s fantazií. A tou je má žena obdařena i přesto, že poctivě sleduje „Křehké vztahy“. Prosím ctěné čtenáře i čtenářky o odpuštění.

Takže vážení mladí a začínající webdesigneři, mám pro vás v tento předvánoční čas tři špatné zprávy a pokud máte pocit, že by vás dočtení tohoto příspěvku iritovalo, pobouřilo nebo nedejbože nasralo, běžte o blog dál. Hned. Hodláte-li se ale velmi zajímavému, a nebojím se prohlásit, magickému řemeslu propadnout, mějte na paměti tři dobré rady:

Za prvé

Nápady na podobu webové prezentace platícího klienta nevznikají v tramvaji. Ani na procházce. Celý proces je složitý a vyžaduje odborné znalosti a schopnost jednat se zákazníkem, který ví o tvorbě webu totéž, co vy o životních potřebách surmovky čeřité v supernově. Vím, že vyrazit ze zákazníka představu o tom, jaký účel má jeho web plnit, je někdy nad lidské síly. Většinou vědí, jak má web vypadat a dopřejí vám desítky bezva odkazů na naprosto nepoužitelné webové prezentace. Zhusta flashové paskvily s patnáct minut načítající se vstupní stránkou. Stává se mi to dnes a denně a Jiří Tvrdek zřejmě není výjimkou. V prostředku hromadné dopravy nebo v hospodě ale vymyslíte absolutní prd. Citlivá spolupráce s klientem je pro každého webdesignera nebo webdesignerskou firmu alfou a omegou jejich úspěšného podnikání. Pokud to neumíte a nalákáte klienta na prezentaci za pět stovek spáchanou za patnáct minut v kradeném Photoshopu, která ovšem ani náhodou nesplňuje základní nároky kladené na moderní web, ztratíte ho. Ne hned, ale časem, když se ukáže, že na vymazlený a zaplacený web se dívá maximálně on a jeho rodina. Nebude nadšen. Zjistí to. Toplist je mrcha nevděčná. V tu chvíli mu pět vypláznutých stováků začne vrtat hlavou a neubrání se otázce, jestli náhodou neinvestoval do zbytečné hovadiny. Pampers pořídíte levněji.

Za druhé

S výše zmíněným souvisí druhá dobrá rada. Pokud myslíte svou účast na tvorbě webových prezentací vážně, musíte se dennodenně vzdělávat. Musíte. Neuplyne den, abych neprocházel české (dnes spíše zahraniční) zdroje, abych se přiučil a vzdělal. Zjistil, kam překotný vývoj spěje. HTML 5? CSS 4? Možná. A zdaleka nejsem sám. Frontpage nebo nějaký jiný „Vidíšviď“ editor není dobrou volbou a bez znalosti základních zákonitostí tvorby použitelného a přístupného webu jednou skončíte v zapomnění. Poplácání po ramenou v sekci kritika webu na serveru jaknaweb.com vám nedá absolutně nic. 8/10. Hm. Víte, jak využít absolutní pozicování v relativně pozicovaném bloku a při zvětšení písma se vám nerozpadne layout a nepřeteče text? Umíte stvořit čtyřsloupcový layout, aby vypadal slušně i v obstarožních prohlížečích? Víte, co je inline-block a kdy se dá použít? Víte, že definovat písmo v pixelech je pomsta na uživateli? Tušíte, že formulářové prvky jsou nestylovatelné a bude to čím dál horší? Víte, že dobrá grafika webu je taková, kterou běžný uživatel vůbec nezaregistruje? Víte, že vyhledávací políčko čekají návštěvníci vpravo nahoře? Víte, že komentář s diakritikou může poslat do kytek celý prohlížeč? Víte, že „height:100%“ je hovadina, ale dá se prakticky využít? Víte vůbec něco?

Za třetí

Poslední rada. Na českém webdesignerském rybníčku platí více než kde jinde, že pokud chcete opravdu uspět, musíte upoutat pozornost uznávaných osobností. Není jich zase tolik. Ono to možná platí všude ve světě, ale vzhledem k tomu, že jsme malá zemička, musíte se přizpůsobit. Dostat se do světového webdesignu je už nehorázná fuška a velmi málo českých webdesignerů uspělo. Ale existují a ti by měli být váš vzor. Věřte ale, že všichni čeští weboví pardálové i přes své pracovní vytížení sledují diskuse i kritiky webu a hledají nadějné mladé talenty. Vím to, pár mi jich ukradli. A nehledají jenom oni. Také uznávané webdesignerské firmy mají nedostatek kvalitních pracovníků. Jejich zástupci čtou. Ale nekomentují. Vnímají. Hledají. Musí, pokud chtějí uspět. Takže si třikrát rozmyslete, než něco blbého plácnete třeba v diskusi na JakPsátWeb. Může se vám to hodně vymstít a cokoliv na internetu zveřejníte, je tam jednou provždy. Věděli to už staří Egypťané.

Za čtvrté

Může se stát, a je to pravděpodobné, že nevíte, o čem mluvím. Dopřeji vám tentokrát dva velmi záživné odkazy. Především tento a pak jeden, který jsem si způsobil sám. Možná už Mladá fronta není tím deníkem, který by měl člověk pravidelně číst. Nevím, co číst.

Skončím asi u Arthura Denta. Nebo u Ailyn.

Doplněno za páté

Ani jeden ze záživných odkazů už není funkční a celý spot trochu ztrácí smysl. Ale ponechám ho tu, protože první odstavec je pravda pravdoucí.

Komentáře

Vystihl jsi to, Plaváčku, naprosto přesně.

Takže si třikrát rozmyslete, než něco blbého plácnete - toto bych dal třikrát orámovat, protože z vlastní zkušenosti vím, že ne vždy se mi toto daří.

Přidáno: 13. 12. 2007 20:58

Nechám ti tu, Plaváčku, odkaz na můj webík. Řekni mi, ale upřímně, jestli mám na české webdesignové scéně šanci uspět? Jde mi kodeřina? Hrozně by mě to zajímalo, jestli i na mě jsou upřeny oči uznávaných osobností.

Přidáno: 13. 12. 2007 21:08
(X)HTML komentář

Docela by mě zajímalo, jak je to s tím komentářem s diakritikou, kterej pošle prohlížeč do kytek, protože to opravdu nevím. Můžeš mě Plaváčku odkázat na nějaký zdroj informací (třeba na internetu ;) ).

Přidáno: 13. 12. 2007 21:11

[2] Znám tvůj webík, znám tvou práci i tvou aktivní účast na diskusi. Pokud ale chceš znát můj soukromý názor, napiš mi. Email určitě najdeš.

Nezapomeň ale, že jsem homokláda.

Přidáno: 13. 12. 2007 21:13

Tondo, Plaváček asi myslel odstřelení IEčka při použití komentáře s diakritikou před definicí v CSSku.
Více na http://www.vitdlouhy.cz/...-bug.php

Přidáno: 13. 12. 2007 21:14
Vlezdoprdelkovství?

Tak toho Plavajzníka tolik nechvalte. Pak mu to ještě stoupne do hlavy. Nevím co to je za manýry, pořád k někomu vzhlížet a snažit se vetřít do jeho... přízně.

Mimochodem, ona téměř celá webdesignerská komunita je mimo a nechápe podstatu webu. Troufám si říct, že i Plaváček. Ale o tom v nedalekém budoucnu. Aspoň doufám, abych neměl přezdívku tlučhuba.

Přidáno: 13. 12. 2007 22:06

[6] Ano. Nechápeme. Podstatu. Webu. Ani Plaváček. Ani v budoucnu. Máš pravdu. Nejsi tlučhuba.

Přidáno: 13. 12. 2007 22:12

[6] Mantiso, to by navíc pro „homokládu“ mohlo být cenné dvojnásob. :–)

Plaváčku, co se stalo, že uvádíš i odkazy?

Přidáno: 13. 12. 2007 22:21

[8]

Uvádím odkazy ze dvou důvodů. Za prvé jsem změknul a usoudil, že čtenář by zase neměl tolik přemýšlet. A za druhé jsem odkázal na weby, které mám rád. Je na tom něco špatného?

Přidáno: 13. 12. 2007 22:23
[10] quinux

Plaváčku sepsal jsi to hezky. :)

Přidáno: 13. 12. 2007 23:38
[11] Martin Stiborský
děkuji

Mám ráď takovéto články, které mi otevřou očí a ukážou věci z jiného úhlu, díky za to. Diskuzi na jakpsatweb asi začnu pravidelně sledovat, jak vidno, nuda tam není.

Přidáno: 13. 12. 2007 23:44
Další ovečky

http://blog.mantisa.cz/t...moda.php

Nekvalitní brak, ale tak to prostě je.

Přidáno: 14. 12. 2007 0:23
Stará Běla

[12] Máte pravdu, Plaváčkovy blogspoty stojí za starou belu — Plaváček kašle na psaní podle principu obrácené pyramidy a já pravidelně usínám u předposledních odstavců; aspoň mi to tvrdí manželka, když mě ráno vyhazuje od počítače do postele před svým odchodem do práce (ona totiž poctivě pracuje, oproti mně).

Navíc v "Za prvé" kecá, protože mě třeba designy (dá-li se tak těch pár divně poskládaných barevných fleků nazvat) napadají výhradně ve vaně anebo na poli při pohledu na svou psinu, která tlačí bobek za bobkem :-)

Přidáno: 14. 12. 2007 1:19
Děkuji

Pavle, že ses mě zastal.

Přidáno: 14. 12. 2007 7:00

Krásně napsané a pokud se nepletu, konkrétně já bych si z toho měl něco vzít (ne, nenazval jsem Plaváčka homokládou). Je to tak Plaváčku? :)

Přidáno: 14. 12. 2007 7:58

To Plaváček a Pavel Kout

Předpokládám, že jste četli můj článek, ale já v něm proti Plaváčkovi nic nemám. Není třeba se zastávat.

Přidáno: 14. 12. 2007 10:18
To je jistě překlep ...

Podle mého tam (v té reakci toho nyní slavného webdesignéra) mělo být Hromokláda a podpis Hromotlu(c)k, páč jináč si to prostě vysvětlit nedovedu ... ehm :o)

[6],[12] ... svatá pravda. Mimochodem, v dávné minulosti naší kultury to bylo mnohem lepší, že. Tehdejší "er-áčka" nosila svým modlám řízky a sport zvaný rektální alpinismus byl vlastně hrdelním dajvingem, takže modla mohla záhy dobře poznat, kdy je toho už dost ...

Dnes se zbožňovači bohužel soustřeďují na ucpávání vývodu spalin vlastními těly (kdo ví proč), což nejen že nepřináší žádný nutriční efekt, ale oběť to v prvních chvílích dokonce povznáší ...

Přidáno: 14. 12. 2007 10:38
Jak jsem slíbil...

http://blog.mantisa.cz/t...ignu.php

A tím také končím spamování v příspěvcích.

Přidáno: 14. 12. 2007 11:52
čekal jsem, že to blogneš :o)

,už mi to ale nepřijde tak vtipné jako na začátku potrefená husa diskuzi zmerčila a nehorázně nás tam všechny sjela a svou pýchu a velikost ega nevídaným způsobem představila! Taky bych chtěl mít alespoň kousek z jeho ega a pýchy, možná bych se necítil na poli webdesignerském tak méněcenný.

Přidáno: 14. 12. 2007 11:56

[16] Ale já neměl v úmyslu se Plaváčka zastávat (ve svém věku to beztak nepotřebuje, není mrňavej parchant). Já si ze všeho nepokrytě dělám prdel. Teda, on si ji dělá i Plaváček, akorát na to jde občas kapánek komplikovaně (to bude tím jeho literárním střevem a domácím zákazem mluvení) :-)

Přidáno: 14. 12. 2007 12:58

[20] Proč ty vždycky musíš všechno naplno vykecat :) Riskuješ, že tě nepozvu na PWP, který se nekoná, čehož budeš do smrti litovat.

Přidáno: 14. 12. 2007 14:17

[21] Když mě tady všichni připadají děsně vážný a smutný, a to já nemám rád. Blíží se Vánoce — čas cukroví, figurek s mléčné čokolády s marcipánovou náplní, a vepřového kapra se salátem — a lidi by si aspoň teď neměli vypichovat oči, natrhávat prdele a dělat si navzájem podobný roztomilosti. A taky by neměli zapomínat smát se (třeba sami sobě, to je největší bžunda). Vzpomínáš si, tak to říkával Horníček Werichovi: "A konečně, ať je třeba i trochu smutno, jen když je veselo…".

Ad. PWP: kecáš, potřebuješ závaží na noční výšlapy ;-)

Přidáno: 14. 12. 2007 14:33
vymazáno...

tak téma bylo na JPW vymazáno, hmm proč? :|

Přidáno: 14. 12. 2007 14:44
Mantisa a ostatní....

Nevím, kdo jsou oni, ani kdo jsou osobnosti, ale to, mantiso, že jsi tady a čteš znamená, že tě plavaček zajímá, čím to bude? Že by osobnost, nebo tě zajímají jeho názory? Chytrý rád porovná se s cizím úspěchem, hloupý se nevyrovná s ničím, chytrý vyrovná a těší se s úspěchu ostatních, hlupák ani neví, co to úspěch je.

Přidáno: 14. 12. 2007 21:02

Reaguji na Toma:

Nezajímá mě Plaváčkova přízeň. Zajímá mě, protože se jedná o úspěšného webdesignera a "sleduji ho", protože bych se mohl přiučit. Úspěch mi je inspirací. Fandím úspěšným lidem a přeji jim to. To mi věř.

Přidáno: 14. 12. 2007 21:54
když jsme u toho vlezdoprdelkovství...

... tak největší vlezdoprdele jsem v plaváčkově případě asi já... abych se mohl alespoň na chvíli ohřát ve stínu tohoto velikána české kultury, vědy, politiky a webdesignu, rezervoval jsem si letní dovolenou ve stejný čas u iva brljeviče na jihu Chorvatska...

schválně, kdo mě trumfne?

Přidáno: 14. 12. 2007 22:48
[27] Andreck

Autor se pravděpodobně zmateně snaží reagovat na tento článek.

http://webdesign.kotora....dnes.jpg

Radši si pane Lešetický, předtím než zase začnete prskat závistí na všechny strany, sundejte z nosu ty dva spojené popelníky a pořádně si je vyčistěte.

Jak lze vyčíst z reinkarnace té snůšky hnoje co na mě bylo vykydáno, NIKDO VAS VĚDOMNĚ NENAZVAL HOMOKLÁDOU.

http://www.keilew.net/fa...tora.pdf

Lze se naprosto jasně dočíst že: "Holt když si někdo (myšleno Vy - reakce na Vaše nevybíravé časování mé osoby webdesignérem s uvozovkami což lze jasně parafrázovat jako "nějáký pochybný webdesigner") dá na svojí intro stránku (myšleno http://www.plavacek.net/) homokládu co neumí plavat (myšlena ta infantilní kresbička s kruhem do vody), nemůže se divit atd.". Pokud došlo k dezinterpretaci, a ta infantilní kresbička jste Vy, což jistě pochopíte nemůže vědět každý kdo příjde na Váš web, tak si k tomu přimalujte třeba transparent "To jsem já letos na dovolené" tučným velkým písmem.

První, kdo Vás začal nazývat homokládou, je nějáký chudák co si říká Gekon. Takže s případnými reklamacemi se obracejte na něj.

Udělal jste ze sebe akorát blbce.

A Chamurappi se v tom veze s Vámi, pasoval se dobrovolně do role tatíka všech těch pičmulčích vlezdoprdelek co bzučí tady všude okolo.

Příště si třikrát rozmyslete, než něco blbého plácnete.

Přidáno: 15. 12. 2007 17:01
Nějaký ten chudák Gekon...

Promiň Plaváčku, prý jsem tě nazval homokládou:)Tobě se to ale líbí, viď?

A tobě, Ondřeji Kotoro, děkuji za pěkný příspěvek:)

Přidáno: 15. 12. 2007 17:27
[29] Měsíček

Klidni hormon Andrecku a 77x i něco rozmysli než něco blbého plácneš.

Přidáno: 15. 12. 2007 17:31

Andrecku, myslím, že od Vás ani nikdo nic jiného nemohl čekat. Touto reakcí jste právě ukázal, že nedokážete přijmout Vaše chyby a poučit se z nich.
Ten článek není kvalitní, všichni kromě Vás to vidí, a tak aspoň nenapadejte jiné.
Pokud chcete někoho kritizovat, udělejte to alespoň například tak, jako Plaváček ;-).
Nízká úroveň Vašeho spotu přesně vypovídá o tom, jak řešíte problémy a vůbec se nedivím web designerům, že takto pobouřeně reagovali.

Přidáno: 15. 12. 2007 17:48

<b>Andreck</b>
<i>Příště si třikrát rozmyslete, než něco blbého plácnete.</i>

To pro tebe platí dvojnásob :o) nebo raději trojnásob...

Přidáno: 15. 12. 2007 22:35
[32] Enti
Nechápu

Nechápu, proč řešíte nabubřelého panáka (takový slabý odvar RH, který má šmrnc), o kterém vyšel v MF Dnes úvod do webdesignu. Podle referencí není pro kvalitnější webdesignery konkurencí.
Mimochodem Andrecku, ta infantilní kresbička je součástí jednotného stylu Plaváčkových stránek, jestli mi rozumíte.

Přidáno: 16. 12. 2007 14:14
[33] pepeeCZek
...Ach jo

Omlouvám se za mírné OT v této důležité diskusi, ale mám jeden technickej...
...přeblafne jinou krasavici
... ánébó se od ní nechá? :o)

Přidáno: 16. 12. 2007 15:55
Tím bych se nechlubil

Andreck

Ahoj,nenapsal bych to tak elegantně jako Plaváček, proto to napíšu přímo.

Pokud jsi tím člověkem, kterého představují v novinách, docela bych se zamyslel a rozhodně bych si nevyskakoval tak, jak jsi to zde předvedl. Po prohlídnutí referencí jsem se docela zděsil. Nehodnotím zde grafickou podobu (ta je čistě subjektivní), ale ostatní věci. Pokud opravdu věříš, že odvádíš kvalitní práci, je to smutné. Každopádně, za takto odvedenou práci bych se styděl a tvrdil bych, že ten někdo v novinách je můj dvojník. Trocha soudnosti by neškodila, milý pane!

Přidáno: 19. 12. 2007 22:13
[35] Casero

Andreck
Jestli si za tím svým výtvorem stojíte, co zkusit místo urážek napsat nějakou obhajobu.
A pokuď si ste vědom chyb, tak proč si je nepřiznat?...aspoň Vás tu pak nebudou sjíždět jak homokládu ti pičmulíci.

Přidáno: 19. 12. 2007 22:59
[36] Ondřej
Komentář ke článku, tak trochu dodatečné shrnutí...

Já v tom článku vidím pouze jakousi závist mladým a perspektivním webdesignerům, kteří dokáží vytvářet velice kvalitní a dynamické weby s precizním dodržením všech standardů. (Samozřejmě jako ve všech oborech i zde je spousta vyjímek, ale mluvím o těch, kteří webdesign berou vážně.) S úctou k Vašemu věku, pane Plaváčku, svět webdesignu se vyvíjí velice rychle a mladí webový vývojaři jsou o krok napřed. Napřed díky lepší schopnosti učit se a také liberárnímu přístupu k novým věcem, technologiím praktikám apod. Podívejme se, kde jsme byli před pouhými 4mi lety - všichni s úctou četli Pixyho dogma a dnes? Dnes se toto jméno ztrácí někde propadlišti webdesignových dějin.

Vím, že v době, kdy jste byl mladém věku Vy ještě pojem webdesign vůbec neexistoval, internet byl v plenkách, zkrakty jako XHTML, CSS nebo W3C nikomu nic neříkaly. Svět není vždy spravedlivý...

Pane Plaváčku, odvedl jste na poli českého webdesignu kus dobré práce, děkujeme Vám za to, ale dnes už prosím odejděte!

Přidáno: 1. 2. 2008 16:14
Přestaňte žvanit!

Tak jak si čtu zde komentáře, docházím k jasnému výsledku: svět (alespoň ten webdesignerský) je rozdělen na dvě skupiny - jedni jsou ti slušňáčci, přitakávají starším a moudřejším a druzí jsou ti, co se snaží nějakým způsobem revoltovat, nemají rádi hraní si na nějakou webdesignerskou rodinu, kde je každý s každým kamarád...

Chtěl bych upozornit, že každý má svůj názor a neexistuje v žádném z těchto kometářů, ba ani článku, jasné ano či ne. Plaváček zde interpetoval svůj názor a jiní zase svůj, nevidím v tom nic špatného...

P.S. Infantilní mi připadá hádat se jako malá děcka... s pozdravem vertigo4 - filosof-webdesigner na volné noze

Přidáno: 27. 2. 2008 15:28

Nový komentář

Kolik stříbrných stříkaček stříkalo přes třistatřicettři stříbrných střech? Vyplňte číslo.

 

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně neprojdou sítem moderátora.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy. Odkazy na weby nabízející půjčky budou nemilosrdně odstraněny. Autor nemá lichváře v lásce.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].


| Nahoru ↑