SEO optimalizátor, říkejme mu třeba Optík, se podrbal za pravým uchem a zachmuřil se. Červeným vykřičníkem ověnčená emailová zpráva od jednoho z klientů nevěštila nic dobrého a Optík tušil zradu. Podrbal se ještě za levým uchem, načež s povzdechem vstal a zopakoval stejnou činnost na levé hýždi a v rozkroku. Poté se klátivě došoural do kuchyně, kde se v lehce ušmudlané fritéze značky Optimum FT 2517 celkem neoptimisticky krčil zbytek původně optimálně propečených, ale nyní už gumových hranolků.
„Hrome,“ zamumlal nahlas s ústy plnými rozměklé stravy, „a takový ze začátku budil sympatický dojem. Na nic se neptal, podepsal objednávku a bylo na rok vyděláno. Optimální klient. Tak co se, kurva, mohlo zvrtnout?“ To už prohlásil navztekaně a nahlas a několik vyděšených hranolků úprkem opustilo jeho ústní dutinu, aby našlo azyl v útulném zákoutí rohové kuchyňské linky Optima Plus, pořízené z předchozí vydařené optimalizace. „Asi mu slevím,“ řekl si v duchu, odkopnul jeden z méně pohyblivých hranolků pod novotou zářící pračku Optima AWST 10L, a vyrazil zpět do svého pracovního koutku.
„Stejně mu ale musel někdo poradit,“ nedalo mu to. Přeci takový hloupý otázky typu: na co potřebujete přístup na FTP, můžete mi garantovat solidní pozice, zaručíte mi alespoň nějaké zvýšení konverze mého eshopu a podobně, nemohl připadnout klient sám. „Určitě ho poňoukl nějaký z těch voprsklej gerontů, co tu na webu vopruzujou už od devadesátých let minulýho století a akorát se nám, pracantům, nabourávají do byznysu,“ dokončil dedukci, popadl klávesnici a jal se pracovat na odpovědi s tím, že tedy zákazníkovi dopřeje nějakou tu slevu.
„Ne vysokou, ne vysokou,“ vzpomněl si na zaplacenou zálohu na třítýdenní pobyt na Havajských ostrovech a blížící se termín doplatku. Jeho manželka (kde sakra zase je!) mezitím stihla ulevit domácím úsporám nákupem optimistického plážového vybavení v čele s plavkami, které víc než co jiného připomínaly provázkový hlavolam. Nasadit je na patřičná místa bude vyžadovat také pořádnou optimalizaci. Ale na to byl Optík expert.
„Tak jo, vzhůru do práce,“ usoudil, že přemítání bylo dost. Vrazil URL klientova webu (přesněji úvodní stránky) do geniálního online SEOmatu, který mu po několika vteřinách chroustání poskytl soupis nedostatků v čele s velkým červeným číslem a hláškami, kterým rozuměl i on. Všechno pěkně vrazil do textového editoru, opatřil svým logem a uložil jako PDF. „To bude hezká a výmluvná příloha,“ zatetelil se a vrhnul se do úprav ceníku jím nabízených služeb:
- Prvním krokem bude výroba echt the Ministránky, která se bude tvářit jako vaše hlavní stránka nebo také jako rozcestník. Jakékoli kliknutí na této echt the Ministránce povede na váš eshop, popřípadě další stránky. Echt the Ministránka bude vysoce zoptimalizovaná a bude mít nasazené optimalizační nástroje (jde o komplexní řešení, které se podobá webu). Cena: 98.000 Kč/1 rok.
- K tomu je nutné přikoupit registraci do 150 free katalogů. Cena: 13.000 Kč/jednorázově.
- Dále takzvaný echt the Zápis, což je zápis do speciálně vytvořeného katalogu na zakázku. Cena: 35 000 Kč.
- Echt the Forum zahrnující to, že naši zaměstnanci budou pravidelně psát příspěvky do tématických fór na internetu, kde budou vystupovat jako spokojení zákazníci. Cena: 22.000 Kč/3 měsíce.
- nasazení Google Analytics. Cena: 5 000 Kč/jednorázově
- Echt the Lištička pro pět vybraných slov (odkazová patičková lišta nasazená na dalších spřátelených webech). Cena: 36 000 Kč/1 rok
- 5 slov v echt the Lištišce navíc – cena: 60 000 Kč/1 rok
- echt the Optimalizace, což je nepřetržitá optimalizace stránek a udržování na nejvyšších pozicích v hodnotě 72.000 Kč / 1 rok
Závěrem mi dovolte podotknout, že technicky není možné garantovat první stranu, neboť se může stát, že Seznam vypne vyhledávání, nebo zavede placené první strany, změní vyhledávací algoritmus, reakční doba indexace a tak podobně. Dále Seznam a Google pravidelně míchají odkazy a proto se běžně stává, že firma, která se drží na první straně na pár dnů zmizí a pak se zase objeví a takto pořád dokola.
Nové přístupy a konverze se dají pouze odhadnout. Takový odhad se podobá věštění z křišťálové koule. Jelikož nové přístupy a konverzi ovlivňuje několik velice proměnných faktorů: vánoce, lidský faktor, velikonoce, letní měsíce, zimní měsíce, prázdniny, umístění na předních místech, zájem o dané produkty a tak dále a tak podobně.
V příloze zasílám zdarma zpracovanou SEO analýzu z níž je patrné, co vše je třeba také na vašem webu vylepšit. Žádám tedy znovu o přístup na FTP, abych mohl navrhované úpravy provést.
S pozdravem
Optík
„A běda, jestli nezaplatíš,“ pohrozil klientovi v duchu, „klidně tě dám k soudu za odstoupení od objednávky. A na tu Havaj pojedu. A možná si tam pořídím malý bungalov. Třeba u Optima Reality. Jo. Jo a jo.“
Zapomenutý hranolek za optimální pračkou tou dobou začínal zcela neoptimalizovaně chřadnout.
Poznámka autora:
Pokud se domníváte, že příběh, který jste právě dočetli, je ryzí fikce, mýlíte se. Jedná se o ničím nepřikrášlenou pravdu a spor Optíka a naivního klienta se nyní stal předmětem souboje dvou právnických mozků. Protože Optík si za odstoupení od objednávky účtuje smluvní pokutu ve výši 150 000 Kč, aniž by prozatím hnul prstem. I tak může vypadat SEO optimalizace po česku. A včil mudrujte.