Copywriter na rozcestí

Zvolit si správné řemeslo, které tvora pozemského původu učiní šťastným, veselým, naplněným, spokojeným, finančně nezávislým a v komunitě podobně postižených jedinců uznávaným, není žádná prdel. Jeroným o tom věděl své. V jeho případě byla totiž cesta k úspěchu trnitá a proložená kromě jiného obtížně překonatelnými teoretickými překážkami v podobě přívlastků těsných, volných, několikanásobných a dokonce postupně se rozvíjejících. Čeština je mrcha, říká se. Navzdory tomu měl Jeroným kliku, že žil v klidné a lingvisticky poměrně stabilní zemi uprostřed evropského kontinentu. Trochu ho sice potrápil infinitiv a příčestí trpné, ale i tyto dva balvany nakonec odvalil z vyhlédnuté cesty ke svému úspěchu a byl tak teoreticky připraven k praktické realizaci.

Kdesi se dočetl, že jeden z téměř vymizelých australoidních jazyků má devět skupin podstatných jmen. Číslo jednotné, dvojné, trojné a množné se vyjadřuje výhradně změnou koncovky. Tranzitivní slovesa jsou pak těsně spojena se zájmeny předmětnými a navíc se slovesa vyznačují častou sousledností časů a způsobů a oddělenými zápory. Také přípony označující osobní zájmena mohou být připojena k prvnímu skloňovanému slovu ve větě a nejenom ke slovesnému základu. Uf. Zlaté přechodníky.

Jedna uštěpačná definice praví, že copywriter je nepříliš úspěšný spisovatel, jehož úkolem je podat stylisticky čistě a literárně poutavě stručné informace o výrobku či službě, o níž ví lautr hovno, a sdělit je tak šikovně, aby to čtenář nepostřehl. Poměrně nevděčné poslání. Jeronýmovo začátky také nebyly nijak jednoduché. Sebekriticky si přiznával, že neví všechno. Nejde to.

Jednou z prvních zakázek, na které si uřízl ostudu kvůli své nedostatečné vědomosti, byl krátký článek pro odborný server zabývající se počasím a klimatem všeobecně. Až po napsání a zveřejnění příspěvku ke své hrůze zjistil, že klimakterium není ani omylem nauka o globálním oteplování. Čtenáři mu přehmat dali pěkně sežrat, což je škoda, protože stať sama o sobě byla sepsána čistým a úderným slohem, a při troše fantazie se vztah mezi oteplováním Země a ochlazováním manželek dal považovat za geniální srovnání. Zařekl se ale, že už se nikdy v životě nedá nachytat na švestkách, a před vlastní tvorbou si informace o tématu, který bude jeho úkolem zpracovat, pořádně ověří. Nejlépe prakticky. Hlavně prakticky.

Jenže člověk míní a manželky mění. A tak se jednoho dne stalo, že jeho zákonitá choť, procházející právě výše zmíněným klimatickým obdobím, ochladla, začala být protivná a on v zoufalství, že nemá doma klid na práci, učinil další úlet. Tentokrát ho oslovil majitel poměrně úspěšného webu věnující se lékařskému oboru. Jeho podnětný článek o boji se zákeřnou chorobou byl laickou veřejností přijat vcelku kladně, ale v odborných lékařských kruzích vzbudil odpor a opovržení. V tomto oboru už si nikdy neškrtl. Budiž. Nezahořkl. Byl to omyl, ale kdesi v koutku duše ho hřála naděje, že se jednou prokáže jeho vizionářství a nějaký význačný vědec objeví, že zhoubná nemoc jménem Angina Klitoris skutečně existuje.

Nyní ale před ním ležel přetěžký úkol. Předmět vyvedený v odporných odstínech fialové, který poněkud vyzývavě ležel na jeho pracovním stolku, měl poutavě popsat a sdělit určenému zákazníkovi své poznatky. Zadáním bylo vhodně oslovit cílovou skupinu a pokusit se využít i možnosti virálního marketingu tak, aby zmíněný výrobek začal trhat rekordy v prodeji. Zákazník platil dobře, ale způsob, jakým Jeroným předmět vyzkouší a popíše, mu byl ukradený.

Rady ani pomoci se tedy nedočkal a s rozpačitým výrazem vzal předmět do ruky. Nepřipadal mu tak cize, dokonce měl pocit, že už někdy podobný tvar viděl. Měl i matné tušení, jak ho použít, ale sám na sobě podobné experimenty nehodlal provádět. Ostatně ani neměl jak, i když jedna možnost se nabízela. Tu ale po krátké úvaze odmítl jako nerealizovatelnou, a s povzdechem se ohlédl na zavřené dveře manželské ložnice. Možná by manželka pomohla, napadlo ho, ale hned v zárodku podnětnou myšlenku zavraždil. Ocitl se na rozcestí.

Jeroným si tedy zapálil bílou cigaretu se žlutým filtrem ze zlatočerné krabičky s názvem Červená a bílá, svěsil ramena, vydechl a rozhodl se k improvizaci. Nemůže to být tak těžké. Sedl a psal. A psal. Odeslal hotový příspěvek, aniž ho četl, típnul cigáro a ještě jednou se podíval na inkriminovaný předmět.

Copywriting je těžké řemeslo, měl jsem jít na zedníka, řekl si, a nejmíň podesáté si přečetl pozoruhodně nečesky znějící nápis na obalu geniálního výrobku. Stálo tam:

ECLIPSE
ultra 7 penquintronic
dvoumotorový luxusní vibrátor s programovatelnými vibracemi na klitoris

A pak, že ta nemoc neexistuje.

P.S. V tomto spotu jsem se nechal inspirovat a použil jeden odstavec z geniální povídky autora jménem Gary Jennings s názvem „Dříve nebo později nebo Nikdy Nikdy“. Doporučuji přečíst. Pokud onu povídku seženete.

Komentáře

Gary Jennings

Nerad bych tě opravoval, ale nemá to jméno být Gary Jennings? Já ho tedy neznám, ale strejda Google poradil.

Mimochodem, jaký odstavec jsi použil? Tipuji druhý.

Přidáno: 25. 10. 2008 10:43
Oprava

[1] Díky za opravu, byl to překlep. Opravdu se onen bezva autor jmenuje Gary Jennings. Máš u mě plus.

Přidáno: 25. 10. 2008 10:46
[3] Lumir
Kradeny odstavec

Hm, to se ti ziskava navstevnost diky kradenemu odstavci, mate svoleni od autora?

Přidáno: 25. 10. 2008 14:36
Nema chybu

Tak tenhle clanek opravdu nema chybu - genialne napsano :-)

Přidáno: 26. 10. 2008 0:07
Lumire, Lumire

Lumire, Lumire, ty seš ale debil.. (inspiraci k tomuto komentáři jsem ukradl autorovi jistého vtipu s ježkem a jelenem) a odkazuji na svůj blog kvůli zvýšení návštěvnosti.. to jsem ale ostuda, co? :-)

Přidáno: 29. 10. 2008 21:15
Ostych stranou

Ostych stranou a s chutí do zkoušení. Troufám si tvrdit, že byla promarněna šance zabít 2 mouchy jednou ranou. (U)spokojeně usínající manželka a tvá hlava plný užitečných připomínek. A když, pánbůh nás neobdařil oním otvorem pouze, abychom na to "srali". S chutí do toho, půlka hotovo ;-)
Úsměv vyloudil jsi mi na tváři, když článek se chýlil ke konci...

Přidáno: 30. 10. 2008 2:46

neviem, mne vzdy prisiel copywriter ako zbytocnost, je to velmi dolezite, ale kazdy trochu zdatny a logicko zmyslajuci clovek si napise sam clanok s keywordami, zaujimavostami a podla vlastnych potrieb.

No uvidime ci ma niekedy niekto presvedci ze sa oplati mat copywritera. :)

Přidáno: 10. 3. 2009 22:35

Nový komentář

Kolik stříbrných stříkaček stříkalo přes třistatřicettři stříbrných střech? Vyplňte číslo.

 

Při komentování se snažte zachovat alespoň určitou minimální míru slušnosti a pište pokud možno s diakritikou. Komentáře naprosto mimo mísu, popřípadě komentáře urážlivé, protizákonné a podobně neprojdou sítem moderátora.

Internetové adresy začínající http://, https:// a ftp:// budou převedeny na odkazy. Odkazy na weby nabízející půjčky budou nemilosrdně odstraněny. Autor nemá lichváře v lásce.

Tučné písmo můžete vložit pomocí [b]text[/b], pro kurzívu použijte [i]text[/i].


| Nahoru ↑