Zvolit si správné řemeslo, které tvora pozemského původu učiní šťastným, veselým, naplněným, spokojeným, finančně nezávislým a v komunitě podobně postižených jedinců uznávaným, není žádná prdel. Jeroným o tom věděl své. V jeho případě byla totiž cesta k úspěchu trnitá a proložená kromě jiného obtížně překonatelnými teoretickými překážkami v podobě přívlastků těsných, volných, několikanásobných a dokonce postupně se rozvíjejících. Čeština je mrcha, říká se. Navzdory tomu měl Jeroným kliku, že žil v klidné a lingvisticky poměrně stabilní zemi uprostřed evropského kontinentu. Trochu ho sice potrápil infinitiv a příčestí trpné, ale i tyto dva balvany nakonec odvalil z vyhlédnuté cesty ke svému úspěchu a byl tak teoreticky připraven k praktické realizaci.
Kdesi se dočetl, že jeden z téměř vymizelých australoidních jazyků má devět skupin podstatných jmen. Číslo jednotné, dvojné, trojné a množné se vyjadřuje výhradně změnou koncovky. Tranzitivní slovesa jsou pak těsně spojena se zájmeny předmětnými a navíc se slovesa vyznačují častou sousledností časů a způsobů a oddělenými zápory. Také přípony označující osobní zájmena mohou být připojena k prvnímu skloňovanému slovu ve větě a nejenom ke slovesnému základu. Uf. Zlaté přechodníky.
Jedna uštěpačná definice praví, že copywriter je nepříliš úspěšný spisovatel, jehož úkolem je podat stylisticky čistě a literárně poutavě stručné informace o výrobku či službě, o níž ví lautr hovno, a sdělit je tak šikovně, aby to čtenář nepostřehl. Poměrně nevděčné poslání. Jeronýmovo začátky také nebyly nijak jednoduché. Sebekriticky si přiznával, že neví všechno. Nejde to.
Jednou z prvních zakázek, na které si uřízl ostudu kvůli své nedostatečné vědomosti, byl krátký článek pro odborný server zabývající se počasím a klimatem všeobecně. Až po napsání a zveřejnění příspěvku ke své hrůze zjistil, že klimakterium není ani omylem nauka o globálním oteplování. Čtenáři mu přehmat dali pěkně sežrat, což je škoda, protože stať sama o sobě byla sepsána čistým a úderným slohem, a při troše fantazie se vztah mezi oteplováním Země a ochlazováním manželek dal považovat za geniální srovnání. Zařekl se ale, že už se nikdy v životě nedá nachytat na švestkách, a před vlastní tvorbou si informace o tématu, který bude jeho úkolem zpracovat, pořádně ověří. Nejlépe prakticky. Hlavně prakticky.
Jenže člověk míní a manželky mění. A tak se jednoho dne stalo, že jeho zákonitá choť, procházející právě výše zmíněným klimatickým obdobím, ochladla, začala být protivná a on v zoufalství, že nemá doma klid na práci, učinil další úlet. Tentokrát ho oslovil majitel poměrně úspěšného webu věnující se lékařskému oboru. Jeho podnětný článek o boji se zákeřnou chorobou byl laickou veřejností přijat vcelku kladně, ale v odborných lékařských kruzích vzbudil odpor a opovržení. V tomto oboru už si nikdy neškrtl. Budiž. Nezahořkl. Byl to omyl, ale kdesi v koutku duše ho hřála naděje, že se jednou prokáže jeho vizionářství a nějaký význačný vědec objeví, že zhoubná nemoc jménem Angina Klitoris skutečně existuje.
Nyní ale před ním ležel přetěžký úkol. Předmět vyvedený v odporných odstínech fialové, který poněkud vyzývavě ležel na jeho pracovním stolku, měl poutavě popsat a sdělit určenému zákazníkovi své poznatky. Zadáním bylo vhodně oslovit cílovou skupinu a pokusit se využít i možnosti virálního marketingu tak, aby zmíněný výrobek začal trhat rekordy v prodeji. Zákazník platil dobře, ale způsob, jakým Jeroným předmět vyzkouší a popíše, mu byl ukradený.
Rady ani pomoci se tedy nedočkal a s rozpačitým výrazem vzal předmět do ruky. Nepřipadal mu tak cize, dokonce měl pocit, že už někdy podobný tvar viděl. Měl i matné tušení, jak ho použít, ale sám na sobě podobné experimenty nehodlal provádět. Ostatně ani neměl jak, i když jedna možnost se nabízela. Tu ale po krátké úvaze odmítl jako nerealizovatelnou, a s povzdechem se ohlédl na zavřené dveře manželské ložnice. Možná by manželka pomohla, napadlo ho, ale hned v zárodku podnětnou myšlenku zavraždil. Ocitl se na rozcestí.
Jeroným si tedy zapálil bílou cigaretu se žlutým filtrem ze zlatočerné krabičky s názvem Červená a bílá, svěsil ramena, vydechl a rozhodl se k improvizaci. Nemůže to být tak těžké. Sedl a psal. A psal. Odeslal hotový příspěvek, aniž ho četl, típnul cigáro a ještě jednou se podíval na inkriminovaný předmět.
Copywriting je těžké řemeslo, měl jsem jít na zedníka, řekl si, a nejmíň podesáté si přečetl pozoruhodně nečesky znějící nápis na obalu geniálního výrobku. Stálo tam:
ECLIPSE
ultra 7 penquintronic
dvoumotorový luxusní vibrátor s programovatelnými vibracemi na klitoris
A pak, že ta nemoc neexistuje.
P.S. V tomto spotu jsem se nechal inspirovat a použil jeden odstavec z geniální povídky autora jménem Gary Jennings s názvem „Dříve nebo později nebo Nikdy Nikdy“. Doporučuji přečíst. Pokud onu povídku seženete.